نقاشی ساختمان مدرن

شاید شما هم در مورد نقاشی ساختمان مدرن مطالبی را شنیده باشید و بخواهید بدانید که تعریف دقیق آن چیست و نحوه نقاشی ساختمان مدرن به چه شکل می باشد. نقاشی خانه و ساختمان امروزه با روش های مختلفی انجام می شود و لازم است تا همواره با تغییر و به روز شدن روش های جدید بتوان خود را با آنها تطبیق داده و طرح های جدید را اجرا نمود. سبک های مدرن تاثیر زیادی در تغییر چهره خانه و دکوراسیون داخلی داشته و می تواند با کمترین هزینه فضای مدرنی را به وجود بیاورد. به همین دلیل سعی کرده ایم تا در این مطلب به طور کامل در مورد نقاشی ساختمان مدرن و ویژگی هایی که این نوع نقاشی داشته صحبت نموده و همچنین در مورد تکنیک های مختلف و نکاتی که می تواند در رنگ آمیزی مدرن راهنمای شما باشد صحبت کنیم.

نقاشی ساختمان مدرن چیست؟

نقاشی همواره با تغییر سبک رو به رو بوده و همین باعث شده تا نیاز به یادگیری روش ها و تکنیک های جدید نقاشی باشد. به طور ساده نقاشی ساختمان مدرن یعنی بهره گیری از تکنیک ها و ابزار هایی که باعث می شود تا فضای جدید و متنوع تری به وجود بیاید. سبک هایی که در نقاشی مدرن استفاده می شود شامل نقاشی با شابلون و یا طرح های مختلف دیگر می باشد. این نوع نقاشی برای فضای داخلی و خارجی می تواند طرح های متنوعی را خلق نماید.

استفاده از رنگ ها در نقاشی مدرن ساختمان باعث شده تا متناسب با هر کاربری بتوان فضا را به وجود آورد. نقاشی مدرن شامل سه بخش اصلی رنگ های ساختمانی و ابزار های جدید و همچنین تکنیک های روز می باشد که در کنار هم باعث می شود تا نتیجه متفاوتی به وجود بیاید. سبک های مدرن نقاشی با روش های قدیمی متفاوت بوده و نیاز به توجه به دکوراسیون داخلی و تناسب بین آن و نقاشی می باشد. در روش های جدید می توان از رنگ یا مصالح قدیمی و جدید استفاده نمود. در صورتی که از تکنیک ، ابزار و رنگ های جدید برای نقاشی یک خانه استفاده شده باشد می توانیم بگوییم نقاشی ساختمان مدرن انجام شده است. این نقاشی مدرن می تواند در خانه های شخصی، فضاهای اداری و تجاری مورد استفاده قرار بگیرد.

نقاشی ساختمان مدرن

علت پر طرفدار بودن نقاشی ساخمان مدرن

در گذشته خانه ها یا حتی محیط کار به صورت سنتی نقاشی شده و فضای متفاوتی را ایجاد نمی کرد. به طور کلی از رنگ های عمومی تر استفاده شده و ممکن بود بعد از مدتی نیز یکنواخت شده باشد. امروزه نقاشی ساختمان به سبک مدرن باعث شده تا فضای متفاوت و زنده تری را برای خانه یا محیط کار به وجود آورد که در روحیه نیز اثر گذار می باشد. همچنین در صورتی که به خوبی از سبک های مدرن استفاده شده باشد می توان از رنگ های سازمانی در آن استفاده و به تناسب نوع کاربری و رنگ مورد استفاده نیز توجه داشت. در کنار این موارد با نقاشی به سبک مدرن می توانید شغل و نوع کاربری فضا را نیز به مخاطب و مشتری نمایش دهید.

ابزار نقاشی ساختمان مدرن

همانطور که اشاره شد برای نقاشی به سبک مدرن نیاز به ابزار های متفاوتی می باشد و در این نوع نقاشی ابزارها نقشی مهم دارند. این ابزار های در دنیا بسیار گسترده بوده و متناسب با نیاز و تکنیک مورد استفاده برای نقاشی انتخاب می شوند. در ایران نیز ابزار های جدید با تنوع کمتری وجود داشته و توسط نقاشان استفاده می شود. از جمله این ابزار ها غلطک می باشد که می تواند باعث شود تا طرح های مختلفی بر روی دیوار یا سقف اجرا شود. غلطک ها نیز می تواند ساده و یا با طرح های مختلفی باشد که باعث می شود تا این طرح ها با هنر نقاش بر روی دیوار اجرا شود. ابزار های دیگری نیز وجود داشته که می توان با کمک آنها طرح های سنگی و چوبی را روی سطح اجرا نمود. پمپ های پیشرفته ای نیز وجود داشته که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع سبک نقاشی ساختمان مدرن

در نقاشی مدرن تکنیک و سبک های مختلفی برای اجرا وجود دارد که می توان با توجه به تناسب با اجزای دیگر و مواردی چون نوع کاربری مورد استفاده قرار بگیرد. اجرا این سبک ها بسته به نوع طرح و تجربه نقاش می تواند خروجی های مختلفی داشته باشد و در ادامه به برخی از سبک های نقاشی مدرن می پردازیم:

سبک راه راه

یکی از طرح هایی که در نقاشی مدرن ساختمان بسیار استفاده می شود طرح راه راه می باشد که می تواند به دو صورت عمومی و افقی اجرا شود. هر کدام از این طرح ها ویژگی هایی داشته که نقاش متناسب با نیاز از آنها استفاده می کند. برای فضاهایی که سقف آن کوتاه می باشد از طرح راه راه عمودی استفاده می شود که باعث می شود تا سقف مرتفع تر به نظر برسد. همچنین برای فضاهایی که کوچک می باشد نیز از طرح راه راه افقی استفاده می شود که فضا را بزرگ تر نشان می دهد. رنگ های مورد استفاده در طرح راه راه نیز باید با توجه به نور و فضا و کاربری و تناسب با اجزای دیگر انتخاب شود.

نقاشی با شابلون

طرح دار کردن دیوار ها و سقف در نقاشی ساختمان مدرن بسیار استفاده شده و با تنوع زیاد شابلون می توان این طرح ها را در خانه یا فضاهای اداری و تجاری اجرا نمود. با توجه به اینکه این نوع نقاشی بسیار ساده تر بوده و می توان به راحتی آن را اجرا نمود، استفاده از نقاشی با شابلون در نقاشی مدرن ساختمان بیشتر به چشم می خورد. در اجرای این طرح و سبک نیز هنر و تجربه استاد کار در نحوه اجرا و انتخاب طرح نیز بسیار مهم می باشد.

طرح های هندسی

از دیگر سبک هایی که بر روی دیوارها می توان اجرا نمود طرح های هندسی می باشد که تنوع زیادی را نیز دارد. این فرم های هندسی می تواند نیم دایره یا شش ضلعی و یا مثلثی شکل و مکعبی باشد که امکان ایجاد سطحی متفاوت و زیبا را فراهم می کند. هنر نقاش در اجرای این سبک نقاشی مدرن مهم بوده و می تواند یه سطح سه بعدی یا دارای عمق را به وجود بیاورد. برای اجرا نیز می توانید از پالت های رنگی و همچنین چسب مخصوص نقاشی استفاده کنید تا جزییات به خوبی نمایش داده شوند. این طرح ها در اتاق خواب می تواند جلوه زیبایی را به وجود بیاورد.

رنگ های بافت دار

در نقاشی ساختمان مدرن می توان از رنگ های بافت دار بیشتر استفاده نمود. پتینه کاری و بلکا از جمله این پوشش های بافت دار می باشند که توانسته اند به خوبی در خانه های ایرانی مورد استفاده قرار بگیرد. در پتینه کاری استفاده از رنگ های متنوع و ورق های طلا و نقره نیز به چشم می خورد. طرح هایی برای سقف از جمله طرح فرشته از سبک های پتینه کاری می باشد که فضای زیبایی را به نمایش در می آورد.

طرح های سنگی و چوب

شبیه سازی طرح سنگ و چوب بر روی سطح از جمله جدید ترین سبک های در نقاشی مدرن بوده که تجربه و هنر نقاش باعث ایجاد سطح متفاوتی می شود. برای خلق این طرح استاد کار باید از رنگ های معمولی در کنار رنگ جلا و استفاده از ابزار های مختلف بهره بگیرد. این طرح ها می تواند بر روی دیوار ها به خوبی انجام شود و بیننده را تحت تاثیر قرار دهد.

نقاشی ساختمان مدرن

نقاشی روی دیوار

گاهی ممکن است برای ایجاد فضایی متفاوت در یک اتاق خواب برای یک دیوار از استیکر های زیبا استفاده شده و یا آنکه یک طرح و منظره بر روی دیوار به صورت کامل نقاشی و اجرا شود. این کار نیاز به تبحر نقاش در زمینه اجرای طرح ها داشته و ممکن است هزینه ها را افزایش دهد. سبک نقاشی منظره بیشتر در اتاق خواب نوجوانان استفاده شده و علی رغم هزینه بالاتر می تواند زیبایی خاصی را به وجود بیاورد.

مولتی کالر

روش دیگری که در رنگ آمیزی مدرن ساختمان استفاده می شود و تخصص بیشتری در کنار تجربه نیاز دارد استفاده از رنگ مولتی کالر می باشد که امکان ایجاد طرح های مختلف را روی دیوار فراهم می سازد. در اجرای این سبک نقاشی مدرن با کمک اسپری رنگ زمینه روی سطح اجرا شده و متناسب با رنگ زمینه رگه هایی با رنگ دیگر روی زمینه اجرا می شود.

استفاده از اسفنج و پارچه

روش دیگری که در نقاشی مدرن استفاده می شود با کمک اسفنج و پارچه بوده که نیاز به هزینه بالایی نداشته و همچون تکنیک های دیگر می تواند با اجرای یک لایه رنگ زمینه و اجرای طرح روی آن به انجام برسد. پس از آنکه رنگ زمینه اجرا شد باید با کمک پارچه یا اسفنج آغشته به رنگ دوم طرح ها را روی سطح پیاده سازی کنید. این سبک مدرن می تواند برای هر نوع فضایی مورد استفاده قرار بگیرد و علاوه بر هزینه کم سادگی مناسبی نیز دارد. نکته مهم در اجرای این نوع طرح ها انتخاب رنگ زمینه روش تر می باشد.

استفاده از اکلیل

سبک دیگری که معرفی می شود رنگ آمیزی با اکلیل می باشد که برای اجرای آن نیاز به اجرای رنگ زمینه بوده و در مرحله بعدی نیز با اکلیل رنگی را تهیه کرده و با طرح های مختلف روی سطح اجرا نمایید. تفاوت این روش با سبک های قبلی در درخشانی خاصی می باشد که در فضا به وجود می آید و برای نتیجه بهتر باید ترکیب رنگی مناسبی انتخاب شده و در استفاده از آن کنترل داشته باشید.

طرح چرم

در کنار طرح های سنگی و چوبی که روی سطح دیوار اجرا می شود می توان طرح چرم را نیز برای ایجاد فضای متفاوت استفاده نمود. در مرحله اول باید رنگ زمینه را با پیستوله به رنگ قهوه ای روشن درآورده و بعد از آنکه سطح یکنواختی ایجاد شده در مرحله دوم با ضربه های پنبه رنگ روغن قهوه ای تیره را روی سطح اجرا نمایید تا طرح چرم روی دیوار ایجاد شود.

رنگ های مورد استفاده نقاشی ساختمان مدرن

در نقاشی مدرن ساختمان طیف وسیعی از رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. از رنگ های روغنی و پلاستیکی گرفته تا رنگ های اکریلیک که باید متناسب با نیاز استفاده شوند. در نقاشی مدرن ابزار ها و نحوه استفاده از رنگ ها برای دیوارهای خارجی وداخلی متفاوت بوده و در کنار رنگ ابزار نیز نقشی مهم دارد. برای انتخاب رنگ ها نیز علاوه بر روانشناسی رنگ ها نیاز به شناخت محیط و همچنین نور می باشد.

روانشناسی رنگ های نقاشی ساختمان مدرن

انتخاب هر رنگ در نقاشی باید بر اساس نیاز و شناخت رنگ ها باشد. این رنگ علاوه بر اینکه میتواند نماد چیزی باشد در ذهن و فکر انسان نیز اثر می گذارد و بهتر است کمی در مورد رنگ ها و نور بیشتر مطالعه داشته باشید. به طور مثال در صورتی نور آبی در محیطی استفاده شود با تاریک شدن باعث می شود تا ترشح هورمون ملاتونین در بدن شکل بگیرد و زیاد شود. در رنگ آمیزی مدرن توجه به نورپردازی نیز بسیار مهم است تا بتوان فضای محیط را به خوبی شکل داد. رنگ قرمز ویژگی های زیادی چون ترس و گرما و خطر و شور و هیجان دارد که باید به درستی انتخاب شده و در هماهنگی با رنگ ها و اجزای دیگر باشد. رنگ قرمز تیره جذاب تر بوده و استفاده از رنگ قرمز یک دست در سطح ممکن است باعث احساس بدی شود.

رنگ نارنجی نیز دوستانه و درخشان و آرامش بخش بوده ولی در نقاشی مدرن کمتر استفاده می شود و به دلیل ویژگی آرامش گونه می تواند در ترکیب با رنگ های دیگر فضای متفاوتی را ایجاد کند. استفاده از رنگ آبی در رنگ آمیزی مدرن به دلیل داشتن خصوصیاتی چون آرامش و امنیت و خنکی بسیار بوده و بیشتر در سقف ها به عنوان تداعی گر آسمان مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ های سبز نیز آرامش بخش بوده و می توان در کنار رنگ سفید از آنها استفاده نمود تا حس دوستانه ای شکل بگیرد. ویژگی اصلی رنگ زرد درخشندگی و شاد بودن است که در فضای مهد کودک ها می تواند اجرا شود. از رنگهای دیگر در نقاشی مدرن باید به رنگ سفید اشاره کرد که بیانگر پاکیزگی بوده و بیشتر از سایر رنگ ها استفاده می شود. این رنگ حس آرامش را نیز به وجود آورده و باعث روشن تر شدن فضای داخلی نیز می شود. در مورد رنگ سیاه نیز باید گفت که حس سردی را ایجاد کرده و استفاده آن در کنار سفید به ایجاد فضای متفاوت اتاق ها کمک می کند. برای درک بهتر می توانید آموزش نقاشی ساختمان را مطالعه کنید.

نقاشی ساختمان مدرن

توجه به وضعیت جوی در نقاشی ساختمان مدرن

در هنگام رنگ آمیزی مدرن ساختمان توجه به شرایط جوی نیز مهم بوده و بهتر است برای تقاشی مدرن این وضعیت جوی نیز مورد توجه قرار بگیرد. شرایط جوی مختلفی در کشور وجود داشته و به طور خلاصه در مورد هر کدام صحبت می کنیم:

مناطق سردسیر: به دلیل آنکه آب و هوای این مناطق سرد می باشد نیاز به ایجاد احساس گرما است که باید در انتخاب رنگ ها برای مناطق سرد سیر از رنگ هایی چون قرمز و شکلاتی و آجری و زرد و نارنجی ملایم استفاده کنید که گرما و انرژی را به وجود بیاورد.

مناطق گرمسیر: گاهی نیز قرار است که نقاشی در شهرها و مناطق گرمسیری انجام شود که باید احساس خنکی و کاهش دما داشته باشد. به همین دلیل شما می توانید از رنگ های سفید و روشن بیشتر استفاده کنید. این رنگ ها علاوه بر اینکه احساس خنکی را به وجود می آورد، باعث می شود تا نور و گرمای کمتر خورشید را جذب کند.

مناطق بارانی: در برخی مناطق شرجی و بارانی نیز علاوه بر روانشناسی رنگ ها توجه به ویژگی های محیطی نیز لازم است. در این مناطق باید از رنگ های ضد آب استفاده شده تا سطح و رنگ دچار پوسیدگی و آسیب نشود.

قیمت نقاشی ساختمان مدرن

به طور کلی تفاوت اصلی در قیمت نقاشی ساخمان و قیمت نقاشی مدرن ساختمان وابسته به ابزار ها و زمانی است که نقاش برای اجرای سبک های متفاوت بر اساس تجربه چندین ساله خود می گذارد. این کار می تواند انواع مختلفی را شامل شود چرا که برخی از سبک های نقاشی مدرن نیاز به رنگ و ابزار های بیشتری بوده و زمان بیشتری را نیز لازم دارد. گاهی نیز زیرکاری های لازم برای نقاشی ممکن است بیشتر باشد که بر روی قیمت اثر می گذارد. موارد دیگر همانند نقاشی سنتی است که در مقاله قیمت نقاشی ساختمان به آنها پرداخته و هر کدام را بررسی کرده ایم.

خلاصه

نقاشی ساختمان مدرن دارای سبک ها و روش های مختلفی است که می توان با ابتدایی ترین ابزار تا دستگاه های پیشرفته برای ایجاد طرح های مختلف برای سطح از آنها استفاده نمود. شناخت رنگ های ساختمان در نقاشی مدرن نقشی مهم داشته و باید در کنار روانشناسی رنگ ها از شرایط کاری و جوی نیز برای انتخاب رنگ درست استفاده کنید. اجرای نقاشی مدرن ساختمان به تخصص و تجربه استاد کار وابسته بوده و می تواند فضای متفاوتی را به وجود بیاورد. می توانید انواع نقاشی ساختمان را در  مقاله سایت نیز بخوانید.

منبع: وبسایت ساختمانی کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *