تکنیک های نقاشی ساختمان + 19 تکنیک پر طرفدار

برای آنکه نقاشی ساختمان به بهترین شکل انجام شود باید بتوانید با استفاده از تکنیک های نقاشی ساختمان بهترین طرح ها را برای رنگ آمیزی دیوار استفاده نمایید. این تکنیک های متنوع علاوه بر اینکه باعث می شوند تا کار بهتر انجام شود به متفاوت نمودن فضا و دیوار ها نیز منجر شده و می تواند با دکوراسیون داخلی هماهنگ باشد. یادگیری و اجرای تکنیک های رنگ آمیزی دیوار باعث می شود تا بتوانید رضایت کارفرما را جلب نمایید. شاید تصور کنید رنگ آمزی دیوار بسیار آسان است اما باید بدانید که تکنیک های مختلف رنگ آمیزی روی دیوار بسیار گسترده بوده و اجرای هر کدام از آنها نیاز به تخصص و تجربه زیاد در این زمینه می باشد.

انواع رنگ ساختمانی برای نقاشی وجودداشته که می تواند بر اساس نیاز مورد استفاده قرار بگیرد از جمله رنگ های روغنی و پلاستیک و اکریلیک که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. از این رو تکنیک های نقاشی ساختمان باعث می شوند تا متناسب با دکوراسیون داخلی رنگ آمیزی دیوار ها انجام شود. همچنین تکنیک های رنگ آمیزی دیوار باعث می شود تا بتوانید با هزینه بسیار کمی فضای خانه را تغییر داده و به جای هزینه های بسیار برای کاغذ دیواری یا سنگ آنتیک از این تکنیک ها استفاده نمایید. با توجه به ویژگی هایی که هر کدام از این تکنیک ها دارند می توانند مدت زمان بیشتری زیبایی خود را حفظ نموده و به سادگی کثیف نشوند. انواع نقاشی ساختمان وجود دارد و شناخت تکنیک ها باعث تسلط بهتر برای اجرای آنها می شود.

تکنیک های نقاشی ساختمان

تکنیک های نقاشی ساختمان بسیار گسترده بوده و یادگیری آنها به زیبا تر شدن دیوار ها کمک می کند. از سویی دیگر برخی از این تکنیک ها ویژگی های بصری و طول عمر بیشتری داشته و متناسب با نیاز و دکوراسیون انتخاب و اجرا می شوند. برخی از تکنیک ها ساده بوده و برخی دیگر نیز نیاز به ابزار های مخصوصی دارند. در این مطلب 20 مورد از تکنیک های نقاشی و رنگ آمیزی دیوار معرفی شده و در مورد ویژگی ها و نحوه اجرای آن نیز به صورت خلاصه مواردی گفته می شود.

تکنیک نقاشی ساده

نقاشی ساختمان ساده با رنگ هایی که مورد استفاده قرار می گیرد همواره مورد استقبال قرار گرفته و بخش زیادی از رنگ آمیزی را شامل می شود. این رنگ های ساده در کنار نقش و نگار فرش های ایرانی توانسته تناسب بهتری را به وجود آورده و همواره اجرا بشود.

تکنیک نقاشی بالا به پایین

در نقاشی ساده می توان از تکنیک نقاشی بالا به پایین استفاده نمود که با استفاده از غلطک یا قلم مو انجام می شود. اجرای این تکنیک بسیار ساده بوده و برای رنگ آمیزی کافیست تا حرک دست از بالا به پایین باشد و این روند را برای همه قسمت ها انجام دهید.

تکنیک نقاشی بالا به پایین

تکنیک نقاشی کالرواش

یکی از تکنیک هایی که بسیار جذاب می باشد نقاشی کالر واش می باشد که باعث می شود تا همانند طرح هایی که بر روی سطوحی چون کابینت اجرا می شود، بر روی دیوار ها نیز این طرح ها را بتوان اجرا ند. طرح هایی چون فلز و چوب و مرمر را می توان بر روی سطوح گچی اجرا نمود و این طرح ها باعث می شود تا سطح دیوار چون بافت چوبی یا مرمر به چشم بیاید و جلوه بصری زیبایی داشته باشد.

تکنیک نقاشی w

یکی از تکنیک هایی که باعث می شود تا افراد با کمترین تجربه در رنگ آمیزی نیز بتوانند از آن استفاده نمایند تکنیک رنگ آمیزی W می باشد. برای اجرای این تکنیک باید غلطکی که به رنگ آغشته می باشد را به شکل حرف w بر روی دیوار حرکت داده و در ادامه به پر کردن بخش های آن ادامه دهید تا همه دیوار رنگ آمیزی شود.

تکنیک نقاشی متالیک

برای تکنیک متالیک از رنگ های متالیک استفاده شده که باعث می شود تا دیوار ظاهری فلزی داشته باشد. برای فضاهای لوکس و مدرن می توان از تکنیک رنگ آمیزی متالیک استفاده نمود. برای نمایش بهتر این تکنیک بهتر است تا در فضای محدودی از این تکنیک استفاده شود.

تکنیک نقاشی متالیک

تکنیک پاششی

تکنیک پاششی بیشتر برای فضاهایی چون سالن پذیرایی مورد استفاده قرار گرفته و ظاهر دیوار ها را مانند سنگ مرمر می نماید. این تکنیک می تواند روش های مختلفی را نیز برای اجرا داشته باشد که برای اجرا رنگ ها را با آب رقیق کرده و در مرحله بعدی با روش پاشش آن را بر روی سطح دیوار می پاشند. روش دیگری نیز با کمک این تکنیک انجام شده که در آن بر روی یک بوم این تکنیک اجرا شده و بعد از آنکه خشک شد آن را روی دیوار می گذارند که مانند کاغذ دیواری می شود.

تکنیک نقاشی آمبره

یکی دیگر از تکنیک های رنگ آمیزی، تکنیک آمبره می باشد که باعث می شود تا طیفی از رنگ به وجود بیاید که از رنگ تیره شروع شده و به رنگ روشنی از آن طیف پایان می پذیرد. با توجه به اینکه در تکنیک Ombre یک سایه تیره از بالای دیوار به پایین آمده و محو می شود یک فضای زیبا و مدرنی را به وجود می آورد. این تکنیک را ممکن است با نام تکنیک سایه روشن نیز شنیده باشید که در آن تجربه در اجرا طیف مناسبی از رنگ بسیار مهم می باشد.

تکنیک نقاشی اسپری رنگ

تکنیک استفاده از اسپری رنگ

تکنیک رنگ آمیزی با اسپری رنگ نیز بسیار محبوب و شناخته شده می باشد که به دلیل ویژگی سرعت بالای آن در مقایسه با تکنیک های دیگر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت این تکنیک آن است که ظاهر سطح دیوار یکدست بوده و رنگ نیز به سرعت خشک می شود. برای اجرای این تکنیک با استفاده از اسپری رنگ را روی سطح می پاشید و رنگ روغن برای این تکنیک گزینه مناسب تری می باشد.

تکنیک طرح سنگ مرمر

شاید شما هم بسیاری از طرح های سنگ مرمر را دیده باشید. تکنیک اجرای طرح سنگ مرمر که باعث ایجاد نقش و نقوش و ترک های سنگ می شود، می تواند بر روی سطح دیوار نیز اجرا شود.

تکنیک نقاشی سنگ مرمر

تکنیک نقاشی مولتی کالر

از جدیدترین تکنیک های رنگ آمیزی دیوار باید به تکنیک ایجاد بافت با مولتی کار اشاره نمود که هم ساده است و هماینکه سرعت اجرای آن بسیار زیاد می باشد و مراحل اجرای آن نیز به این شکل می باشد که در مرحله اول یک لایه رنگ ساده بر روی سطح انجام می شود. سپس در مرحله بعدی با خشک شدن سطح قبلی چند رنگ مولتی کالر با هم مخلوط شده و یک رنگ با غلظت بالا ساخته می شود. با آماده شدن رنگ می توان با کمک پیستوه یا قلم مو مخصوص رنگ را بر روی دیوار ایجاد نمود. رنگ پلاستیک با گرید بال برای اجرای این تکنیک توصیه شده و در نهایت سطح شما با رگه های رنگی متنوع ایجاد می شود.

تکنیک نقاشی سه بعدی

ممکن است شما کفپوش اپوکسی سه بعدی را که باعث می شود تا کف به صورت یک فضای متفاوت دیده شود را قبلا مشاهده کرده باشید. تکنیک نقاشی سه بعدی نیز باعث می شود تا طرحی که بر روی دیوار اجرا می شود دارای عمق بوده و باعث فریب ذهن شما شود و زنده باشد. این نقاشی می تواند در عین زیبایی باعث متفاوت شده فضای دکوراسیون داخلی شود و برای اجرای آن نیاز به رنگ های لاتکس یا اکریلیک می باشد و می تواند به شکل های مختلفی اجرا شود.

تکنیک نقاشی با اسفنج

برای ایجاد سطح بافت دار تکنیک های مختلفی وجود داشته و تکنیک رنگ آمیزی با اسفنج یکی از آنها می باشد که با خلاقیت شما دارای طرح های مختلفی می تواند باشد. با اجرای یک رنگ ساده شما می توانید با کمک اسفنج یا غلطک اسفنجی طرح  و بافت های مختلفی را بر روی سطح ایجاد نمایید.

تکنیک نقاشی با اسفنج

تکنیک نقاشی راه راه

همانگونه که مشخص است این تکنیک باعث می شود تا سطح دیوار به صورت راه راه با رنگ های متفاوت و مکمل یکدیگر باشند که فضای جدیدی را به وجود می آورد. نحوه اجرا می تواند به صورت عمودی یا افقی باشد و سطح هر بخش نیز عرض های کم یا زیاد داشته باشد، ضمن اینکه این رنگ ها می توانند متضاد بوه و یا نزدیک به هم باشند که باعث می شود تا نقش تجربه در اجرای درست آن اهمیت پیدا کند.

تکنیک نقاشی استریه

تکنیک استریه باعث می شود تا سطح دیوار همانند مواد کتانی باشد و از این رو جلوه زیبایی را برای فضای داخلی به وجود بیاورد. تکنیک Strié می تواند به صورت افقی یا عمودی اجرا شده و با هر نوع رنگی ترکیب می شود. این تکنیک باعث خاص شدن محیط استفاده می شود.

تکنیک نقاشی با شابلون

در صورتی که بین رنگ آمیزی و یا استفاده از کاغذ دیواری مردد هستید می توانید تکنیک رنگ آمیزی دیوار با شابلون را مد نظر قرار دهید. این تکنیک میتواند جایگزینی برای کاغذ دیواری باشد که بسیار گران قیمت هستد. این تکنیک بسیار ارزان، سریع و آسان می باشد و می تواند برای هر نوع فضایی طرح های مختلفی را به وجود بیاورد.

تکنیک نقاشی با شابلون

تکنیک استفاده از نوارچسب

در آموزش نقاشی ساختمان در مورد استفاده های متفاوت از نوار چسب صحبت کردیم. یکی از استفاده های متفاوت از نوار چسب در نقاشی کمک گرفتن از آن برای خلق فضای متفاوت می باشد. شما با کمک نوار چوسب می توانید الگو های مختلفی به شکل های مربعی یا راه راه ایجاد نموده و در رنگ آمیزی دیوار استفاده نمایید.

تکنیک نقاشی هارکلین

سبک دیگری که باعث ایجاد فضای جدید می شود تکنیک هارکلین می باشد که به دلیل ویژگی هایی که دارد گزینه مناسبی برای اتاق خواب و یا آشپزخانه می باشد. در این تکنیک رنگ های متناسب با متضاد استفاده شده و الگوی متفاوتی را در دیوار ایجاد می نماید.

تکنیک نقاشی با نایلون

برخی از تکنیک ها نیاز به ابزار مخصوص یا تجربه زیادی دارند اما برخی دیگر از تکنیک ها نیز بسیار ساده و اسان می باشند. تکنیک رنگ آمیزی با نایلون بسیار ساده بوده و پس از اجرای رنگ بر روی سطح دیوار قبل از اینکه رنگ خشک شود می توانید نایلون را روی سطح رنگ شده گذاشته و بردارید.

تکنیک غلطک های طرح دار

کاربرد غلطک در نقاشی بسیار زیاد بوده و در تکنیک های نقاشی ساختمان نیز استفاده از آن گسترده می باشد. غلطک های طرح دار می توانند طرح های مختلفی را روی دیوار اجرا نموده و با توجه به تنوع طرح ها می توانند برای هر نوع فضایی قابل استفاده باشند. برای اجرای تکنیک غلطک طرح دار نیز پس از اجرای رنگ ساده روی دیوار با کمک غلطک طرح دار که به رنگ آغشته می باشد می توانید طرح ها را روی دیوار به اجرا در بیاورید.

اهمیت استفاده از تکنیک های نقاشی ساختمان

تکنیک های نقاشی بسیار زیاد می باشد و بخش زیادی از آن نیز به خلاقیت نقاش بر می گردد که برای هر فضایی از چه تکنیک استفاده نموده و یا تکنیک مورد نظر را چگونه ارجا نماید. این موارد باعث می شود تا نیاز باشد هر نقاشی بتواند برای خلق فضای متفاوتی از این تکنیک ها استفاده نماید. از سوی دیگر شناخت تکنیک های نقاشی ساختمان باعث می شود تا افراد بتوانند برای فضاهایی چون سالن پذیرایی، اتاق خواب یا فضای کاری از نقاش بخواهند تا با تکنیک های معرفی شده فضای مد نظر آنها را ایجاد نمایند. بنابراین شناخت این تکنیک ها هم برای نقاشان و هم برای همه افرادی که تمایل به سفارش نقاشی ساختمان دارند اهمیت دارد.

تکنیک های نقاشی ساختمان

کدام تکنیک رنگ آمیزی ساختمان بهتر است؟

شاید برای شما هم سئوال شده باشد که با این همه تنوع تکنیک هایی که برای نقاشی وجود دارد کدام تکنیک را باید انتخاب نمود. برای انتخاب تکنیک ها باید شرایط مختلفی را بررسی کرد از جمله فضایی که قرار است نقاشی شود اتاق خواب است یا یک فضای کاری و اداری و یا اینکه اتاق خواب برای کودک می باشد یا خیر و کودک دختر می باشد یا پسر. از طرف دیگر توجه به مسائلی چون نور محیط و اندازه فضا و مسائل دیگر نیز بسیار اهمیت داشته که باعث می شود تا مقایسه ای برای انتخاب بهترین تکنیک برای فضای مد نظر انجام شود. به همین علت بهترین تکنیک باید بر اساس مواردی مختلفی بررسی شده و توجه به هزینه نیز در آن دخیل می باشد.

جمع بندی

تعداد تکنیک های نقاشی ساختمان بسیار زیاد می باشد و در این مقاله سعی شده تا ضمن معرفی برخی از تکنیک های پر استفاده به ویژگی ها و نحوه اجرای برخی نیز پرداخته شود. شناخت این تکنیک ها باعث می شود تا نتیجه نهایی کار زیبایی و تناسب با محیط را داشته باشد. این تکنیک ها بر اساس سلیقه و محیطی که قرار است رنگ آمیزی شود انتخاب شده و تجربه نقاش نیز در اجرای هر چه بهتر آن اهمیت زیادی دارد. مقالات دیگر سایت نیز در زمینه رنگ های ساختمانی می تواند برای شما مفید باشد.

منبع: سایت ساختمانی کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *