مهم ترین نکات نقاشی ساختمان

نقاشی ساختمان یکی از کارهایی می باشد که باعث افزایش زیبایی و تفاوت در فضای داخلی خانه می شود. نکات نقاشی ساختمان گسترده می باشد و باعث می شود تا شما بتوانید نقاشی بهتری را انجام داده و یا در صورت انجام آن توسط مجری بتوانید نظارت بهتری را داشته باشید. ممکن است بسیاری تصور کنند که نقاشی ساختمان کار بسیار آسانی می باشد اما برای آنکه نقاشی به صورت اصولی و با نتیجه مناسب انجام شود لازم است تا تجربه بسیار زیادی را داشته باشید.

این تجربه باعث می شود تا به مرور نکاتی را در ذهن خود مرور نموده و برای انجام پروژه های بعدی از آنها استفاده نمایید. در این مطلب در مورد نکات نقاشی ساختمان که طی تجربه های مختلف به وجود آماده است صحبت خواهیم نمود. برخی از این نکات قبل از شروع نقاشی و در مرحله انتخاب رنگ و آماده سازی فضا می باشد و برخی نیز در هنگام اجرای نقاشی ساختمان می باشد که باید به آنها توجه نمود.

رنگ یک پوشش مناسب برای انواع سطوح چون دیوار ها و سقف و ستون ها و همچنین سطوح فلزی چون درب و پنجره ها می باشد و با توجه به قیمت آن در مقایسه با پوشش های دیگر گزینه مناسب و مقرون به صرفه ای برای خانه ها و ساختمان می باشد. نقاشی می تواند علاوه بر تغییر فضای خانه بر روحیه افراد نیز اثر گذار باشد. برای نقاشی اتاق کودکان از رنگ های شاد استفاده می شود و دانستن نکات نقاشی ساختمان کمک می کند تا تجربه های زیادی را به دست بیاورید.

اهمیت نکات نقاشی ساختمان

دانستن نکات نقاشی ساختمان کمک می کند تا بدون تجربه های پیشین بتوانید از آنها برای انجام بهتر پروژه نقاشی ساختمان استفاده نمایید. این نکات حاصل شکست های قبلی بوده که استاد کاران آنها را برای انجام پروژه های بعدی رعایت می کنند. این نکات در مراحل مختلفی از نقاشی وجود داشته و لازم است تا هر فردی که در این زمینه فعالیت می کنند آنها را دانسته و رعایت نماید. در برخی از موارد چون تهیه رنگ استاد کاران به دلیل تجربه های زیادی که دارند به مشکل نمی خورند در حالی که افراد تازه کار در این زمینه ممکن است دچار مشکل شوند.

برخی از نکات نیز کمک می کند تا کار نقاشی سریع تر پیش رفته و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. همچنین برخی دیگر از نکات باعث می شود تا در هنگام تحویل کار به کارفرما نقصی وجود نداشته و رضایت کارفرما نیز جلب شود. به همین دلیل اهمیت دانستن نکات نقاشی ساختمان دو چندان شده تا باعث شود تا هزینه های اضافه انجام نشده و همچنین کار سریعتر پیش رفته و در نهایت یک کار مناسب تحویل مشتری شود و یا حتی به عنوان کارفرما نکات گفته شده در کار نقاشی ساختمان را چک نمایید.

نکات قبل از نقاشی ساختمان

برخی از نکاتی که در نقاشی ساختمن وجود دارد مربوط به قبل از شروع نقاشی بوده و شامل انتخاب رنگ و آماده سازی سطح و بررسی شرایط می باشد که این نکات را در ادامه معرفی می نماییم:

انتخاب رنگ مناسب

برای آنکه رنگ مناسبی را برای نقاشی انتخاب نمایید علاوه بر سلیقه کارفرما باید مواردی چون روغنی یا پلاستیک بودن را نیز مد نظر قرار داد. مسئله بعدی هماهنگی یا هارمونی رنگ ها می باشد که باید با بخش های دیگر دکوراسیون داخلی یک هماهنگی مناسبی داشته باشد.

توجه به متراژ

برای آنکه رنگ مناسبی را برای نقاشی انتخاب نمایید علاوه بر سلیقه کارفرما باید مواردی چون متراژ را نیز لحاظ نمایید. گاهی ممکن است خانه کوچکو در متراژ 60 متر باشد و با انتخاب رنگ های مناسب میتوان آن را بزرگ نشان داد. همچنین رنگ های روشن باعث بزرگ تر دیده شدن خانه شده و اگر می خواهید دیوار های یک خانه را رنگ نمایید با انتخاب رنگ تیره برای یک دیوار باعث می شوید تا آن دیوار دورتر و در نهایت خانه بزرگ تر نشان داده شود.

نکات نقاشی ساختمان

تست رنگ

بهتر است قبل از هر کاری بخشی از رنگ رنگ یا نمونه را بر روی سطح مد نظر اجرا نمایید تا تصویر بهتری از آنچه قرار است انجام شود و تناسب بین رنگ و فضا داشته باشید. از سوی دیگر انجام این کار باعث می شود تا درک بهتری از نور محیط نیز داشته باشید و اینکه این رنگ در نور طبیعی و مصنوعی چگونه دیده می شود.

تاثیر نور

به عنوان یک قاعده باید بدانید که رنگ های براق با توجه به آنکه میزان اتعکاس نور بیشتری دارند روشن تر خود را نشان داده و از سوی دیگر رنگ های مات نیز نور بیشتری را جذب کرده و به همین دلیل تیره نمایش داده می شود.

رنگ دیوار و سقف

در بیشتر مواقع برای رنگ آمیزی ساختمان و سقف و دیوار از رنگ های متضاد و متفاوت استفاده می شود که باعث نمایش بهتری از رنگ می شود. این رنگ ها نیز علاوه بر اینکه متفاوت می باشند اما باید با یکدیگر هارمونی داشته و مکمل یکدیگر باشند تا فضای بهتری به وجود بیاید.

اهمیت نوع رنگ

برای نقاشی خانه می توانید از رنگ های متفاوتی چون رنگ پلاستیک و رنگ رونی و رنگ آکریلیک که در بازار وجود دارد استفاده نمایید که هر کدام ویژگی ها و کاربرد های خاص خود را دارد. برای فضاهایی که نیاز به شستشو دارد می توانید از رنگ روغنی استفاده نمایید و در غیر این صورت رنگ پلاستیک با هزینه کمتر گزینه بهتری است. رنگ های پلاستیک برای سقف اتاق یا سالن پذیرایی مناسب می باشد. از سویی رنگ آکریلیک نیز خصوصیات رنگ پلاستیک و روغنی را داشته و گزینه بهتری می باشد. همچنین رنگ روغنی دو نوع براق و مات داشته که ممکن است نقاش برای افزایش کیفیت کار آنها را با یکدیگر ترکیب کند. رنگ روغنی بیشتر برای سرویس بهداشتی یا حمام ها استفاده می گردد.

اندازه گیری مساحت

برای خرید رنگ لازم است بعد از تعیین نوع رنگ، مقدار آن نیز مشخص شود. از این رو باید به اندازه گیری مساحت سقف و دیوار ها بپردازید و سپس رنگ را تهیه نمایید. بهتر است برای برآورد دقیق متراژ، مساحت هر بخش از دیوار ها یا سقف را جداگانه محاسبه و در نهایت با جمع هر کدام و نوع رنگی که باید داشته باشد به راحتی به اندازه نیاز رنگ را تهیه نمایید.

رنگ سقف

نکته ای که باید برای رنگ آمیزی رنگ سقف بدانید این است که حتما نباید رنگ سقف سفید باشد و در صورتی که رنگ دیوار های شما تیره نبوده می توانید از آن رنگ برای سقف نیز استفاده نمایید. رنگ سفید برای سقف باعث روشنایی بیشتر شده و رنگ های تیره در سقف نیز باعث کوتاه تر نشان داد شدن و فضای صمیمی تر می شود. در صورتی که رنگ دیوار ها تیره می باشد بهتر است رنگی متفاوت را انتخاب نمایید و توجه به نور نیز مهم می باشد.

مقدار مناسب رنگ

لازم است این را بدانید که نگهداری از رنگ باقی مانده راحت نبوده و باید در برآورد دقیق مساحت و خرید مقدار مناسب رنگ دقت کافی داشته باشید تا نیاز به نگهداری از آن نباشد.

رنگ سالم

رنگ ها دارای انواع مختلفی بوده اما رنگ هایی که در آب حل می شوند نیاز به حلال های شیمیایی نداشته و به همین دلیل به سیستم تنفسی آسیبی وارد نمی کنند. همچنین روی قوطی یا سطل رنگ ها مشخصات فنی و اطلاعات آن نوشته شده است و بهتر است توجه کنید رنگی که انتخاب می کنید حاوی مواد شیمیایی خطرناک یا فلزات سنگین نباشد.

انتخاب فرچه مناسب

برای شروع کار نیز باید از ابزار های مناسبی چون فرچه با ویژگی های مشخص استفاده نمایید. از فرچه های مصنوعی برای رنگ هایی که بر پایه آب می باشند استفاده می شود چرا که آب را جذب نکرده و از سویی متورم نیز نمی شود و به همین دلیل ترکی ایجاد نمی گردد. از طرف دیگر فرچه یا قلم مو های طبیعی برای رنگ هایی که بر پایه حلال می باشند مناسب بوده و ساختار مناسبی نیز دارا می باشد. البته فرچه های دیگری نیز که ترکیبی از هر دومی باشد وجود داشته که برای افرادی که به طور مشخص از یکی از رنگ ها استفاده نمیکنند مناسب است و کارایی بیشتری دارد.

غلطک یا قلم مو

برای نقاشی می توان از قلم مو یا غلطک استفاده کرد و برخی ممکن است با قلم مو راحت تر باشد و یا برخی از غلطک استفاده کنند. برای افزایش دقت و سرعت پیشنهاد می شود تا هم از غلطک و هم از قلم مو متناسب با شرایط استفاده نمایید. کیفیت قلم مو و غلطک نیز در افزایش سرعت کار و دقت نیز اثر مستقیم داشته و باید بهترین انتحاب شود.

ویژگی رنگ های براق و مات

برای رنگ نمودن سطوح داخلی می توانید از رنگ های براق یا مات استفاده کنید اما هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد. رنگ های براق راحت تر تمیز شده اما ایرادات و نواقصی که روی سطح وجود دارد را بیشتر نشان می دهد. از طرف دیگر رنگ های مات با آنکه سخت تر تمیز می شوند اما ایراداتی که سطح دارد را می پوشانند یا کمتر نشان می دهند. به همین دلیل در صورتی که دیوار دارای ایرادات بسیار است بهتر است از رنگ های مات کمک بگیرید.

سایز قلم مو

تنوع بسیاری در سایز قلم مو وجود داشته و شما باید بر اساس نیاز خود آنها را انتخاب نمایید. به همین دلیل لازم است در هنگام انتخاب قلم مو و سایز آن به سطح مورد نظر و نوع کار توجه داشته باشید. قلم مو های کوچک تر از 25 میلی متر برای چهار چوب ها و پنجره ها مناسب بوده و قلم مو های 100 تا 150 میلی متر نیز برای نقاشی دیوار ها مناسب بوده که ظرافت کمتری را نیز دارا می باشد.

اشکال مختلف قلم مو

برخی از قلم مو ها دارای شکل های متفاوت تری بوده و از جمله آنها می توان به قلم مو های زاویه دار اشاره کرد که می تواند برای گوشه ها و یا فضاهای زاویه دار گزینه بسیار مناسبی بوده و بسته به نیاز خود از آنها استفاده نمایید.

ترکیب درست رنگ

بخش مهمی از کار نقاشی مربوط به ترکیب کردن رنگ ها می باشد که باید به طور دقیق و اصولی انجام شود. برخی ممکن است به مقدار کم رنگ را ترکیب کرده و سپس مجدد رنگ جدید را ترکیب و آماده کنند که به دلایلی مناسب نمی باشد. اولین دلیل این است که وقت زیادی هدر می رود و دلیل دوم که مهم تر می باشد مربوط به یکسان نبودن رنگ می باشد. امکان دارد رنگ ترکیب شده با رنگ قبلی یکسان نبوده و کمی روشن یا تیره باشد. به همین دلیل بهتر است رنگ را به اندازه مورد نیاز و یکجا آماده کرده و سپس در ظرف در بسته نگهداری شود.

غلطک مناسب

غلطک ها نیز انواع مختلفی چون کوتاه و متوسط و بلند دارد و باید بر اساس نیاز خود از آنها استفاده نمایید. غلطک کوتاه بافت کمتری را ایجاد کرده و از طرفی غلطک بلند بافت بیشتری را ایجاد می نماید. به طور معمول برای سقف از غلطک بلند و برای دیوار ها نیز ار غلطک کوچک یا متوسط استفاده می شود.

دسته غلطک

دسته غلطک باعث می شود تا کار رنگ آمیزی دیوار ها و همچنین سقف سریعتر پیش برود. این دسته اندازه های مختلفی داشته و می توانید بر اساس نیاز و محیط مد نظر اندازه مورد نیاز را تهیه نمایید. به همین دلیل به جای استفاده از نردبان می توانید از دسته غلطک استفاده نمایید.

نکات نقاشی ساختمان

تمیز کردن قلم مو

تمیز بودن قلم مو برای افزایش سرعت و کیفیت کار نقاشی ساختمان مهم بوده و در صورتی که قلم موی کهنه دارید بهتر است با کمک یک شانه رنگ هایی که روی قلم مو مانده را تمیز کنید. بهتر است بعد از هر بار رنگ آمیزی و اتمم کار قلم مو را با آب صابون دار یا الکل سفید تمیز کنید تا در دفعات بعدی مشکلی به وجود نیاید.

ابزار های مورد نیاز

از ابزار هایی که برای شروع نقاشی نیاز دارید باید به لیسه و سینی غلطم اشاره نمود. همچنین ممکن است چند ظرف برای ترکیب و آماده سازی رنگ ها و یک چوب برای به همزدن رنگ ها نیاز داشته باشید.

جدا کردن سطوح

گاهی ممکن است برخی از سطوح یا فضاها نیاز به نقاشی و رنگ آمیزی نداشته باشد و لازم باشد که جدا شوند. اگر بدون توجه به این جدا سازی و تفکیک کار نقاشی را شروع نمایید باید زمان زیادی را در انتها برای تمیز کردن این سطوح چون پنجره ها و دستگیره ها و یا موارد دیگر قرار دهید. اما در صورتی که در ابتدای کار این سطوح را جدا کرده و یا بپوشانید کار سریع تر پایان می پذیرد. از این رو می توانید کلید و پریز ها را باز کرده و یا اگر امکان باز شدن نبود پوشانده شود تا در هنگام نقاشی بر روی آنها رنگ ریخته نشود. البته برخی از استاد کاران وقت خود را هدر نداده و برای مواردی چون پنجره ها و شیشه ها بعدا با کاردک رنگ خشک شده را جدا می کنند.

آماده سازی فضا

در صورتی که می خواهید کار نقاشی را شروع نمایید باید فضا مورد نظر آماده شود. برای این کار نیاز به ابزار های مختلفی دارید که از جمله آنها باید به سنباده و پارچه مرطوب اشاره کرد. بهتر است فضای مورد نیاز برای نقاشی خالی باشد یا اگر امکان آن نبود با قرار دادن آنها در مرکز فضا و انداختن رویه بر روی آنها کار راحت تر پیش می رود.

نکات اجرای نقاشی ساختمان

با فراهم نمودن شرایط لازم برای کار نقاشی شما می توانید شروع به نقاشی ساختمان نمایید اما در این حین نیز باید یک سری موارد و نکات را نیز رعایت کرده تا مشکلی به وجود نیاید. نکات گفته شده می تواند برای شما بسیار مفید باشد:

نقطه شروع نقاشی

برای شروع ممکن است برای شما سئوال پیش آمده باشد که بهتر است از کجا شروع به نقاشی کنم. به طور تجربی بهتر است که از سقف ها برای شروع نقاشی در هر فضایی شروع کنید که باعث می شود در صورت پاشیده شدن رنگ به دیوار ها در مرحله بعدی مشکلی پیش نیاید.

رنگ آمیزی گوشه ها

برای نقاشی می توانید از غلطک استفاده کنید اما ممکن است برای برخی موارد که نیاز به ظرافت می باشد غلطک گزینه مناسبی نباشد و بهتر است برای گوشه ها و یا اطراف کلید و پریز ها و تلاقی سقف و دیوار از قلم مو استفاده کنید.

حفره های روی دیوار

سطح مورد نظر باید برای نقاشی آماده شود و اگر بر روی دیوار حفره ای وجود داشت در ابتدا با کاردک آن را تراش داده و با کمک بتونه آن حفره را پر نمایید. این کار را باید تا جایی که حفره پر شود انجام دهید تا سطح یکدست شود.

از بین برده رنگ های پوسته پوسته شده

همچنین اگر از قبل سطح رنگ آمیزی شده و رنگ پوسته پوسته شده و یا ترک دارد باید آن را نیز اصلاح نمایید. این کار باید به دقت انجام شده تا در هنگام نقاشی یا بعد از آن مشکلی رخ ندهد.

سنباده زنی

با رفع ایرادات سطح از جمله رفع پوسته پوسته بودن رنگ و اصلاح ترک ها و حفره های روی دیوار باید سطح را برای نقاشی آماده کنید. بعد از سنباده زنی باید سطح را به خوبی تمیز نمایید با کمک سنباده زنی سطح صاف و یکدست شده و رنگ تازه چسبندگی بیشتری را نیز پیدا می کند.

اجرای یک لایه رنگ

برای اینکه بهترین نتیجه به دست بیاید باید بعد از رفع ایرادات سطح و بتونه کاری یک لایه رنگ را اجرا نمایید و سپس منتظر بمانید تا این لایه خشک شده و سپس برای دست دوم اقدام نمایید. این کار باید می شود تا کیفیت کار افزایش پیدا کند.

مخلوط کردن رنگ ها

همانطور که گفته شد برای اینکه رنگ ها یکسان باشد بهتر است تمام رنگ مد نظر یکجا آماده شود. به همین دلیل بهتر است تا همه رنگ در یک سطل آماده شده و به خوبی به هم بزنید. قبل از مصرف مجدد رنگ نیز باید آن را به خوبی هم زده و مخلوط نمایید زیرا بعد از مدتی ممکن است روغن یا آب و پودر در رنگ ها جدا شود.

طریقه رنگ آمیزی

اصل طلایی در رنگ آمیزی و نقاشی این است که روند نقاشی و ترتیب آن را به یاد داشته باشید. بعد از رنگ آمیزی سقف نوبت دیوار ها می باشد و در این موارد نیز باید از بالا به پایین کار را انجام دهید. این کار باعث می شود از چکه و شره کردن رنگ روی دیوار جلوگیری شود.

استفاده ازچسب مخصوص نقاشی

در برخی موارد برای اینکه رنگ روی قرنیز ها و یا محل های دیگر نریزد نقاشان از چسب هایی برای این کار استفاده می کنند. چسب مخصوص نقاشی نیز برای اینکار وجود دارد که به رنگ آبی بوده و می توان از آن برای دقت بیشتر استفاده کرد که چسب بر روی قرنیز نیز باقی نخواهد ماند.

رد قلم مو

گاهی ممکن است حین نقاشی رد قلم مو بر روی سطح باقی مانده و کار زیبایی خود را از دست بدهد. شما برای از بین بردن رد قلم مو می توانید از مایع فلوترول استفاده کنید که پوشاننده رنگ می باشد.ترکیب این مایع با رنگ باعث از بین رفتن رد قلم مومی شود و تجربه در استفاده از آن نقشی مهم دارد.

تهویه مناسب

برای آنکه در هنگام کار نقاشی مشکلی پیش نیاید و باعث آزار نقاش نشود باید تهویه مناسب در جریان باشد و برای اینکار باید درب و پنجره ها را باز بگذارید. لازم به ذکر است که سیستم های خنک کننده برای تهویه مناسب نبوده و هوای ناشی از رنگ آمیزی را خارج نمی کند. این کار سبب خشک شدن سریع تر کار نیز می شود.

ایمنی کار

در هنگام کار نقاشی و همچنین کار با رنگ های بر پایه حلال باید دقت بیشتری لحاظ شود. از جمله اینکه از بروز مشکلات و آتش سوزی جلوگیری شده و حتما از ماسک در صورت مناسب نبودن تهویه استفاده کنید. لازم است دقت داشته باشید که رنگ ها و حلال ها با دستتان تماس نداشته باشد. استراحت در فواصل زمانی در فضای آزاد نیز توصیه می شود. هنگام کار با رنگ های روغنی سیگار نکشیده و رنگ و حلال ها را در قوطی و دور از دسترس کودکان قرار دهید.

نگهداری رنگ

بعد از آنکه کار تمام شد می توانید رنگ ها را در قوطی برای دفعات بعد نگه دارید. لازم به ذکر است که رنگ باید در دمای مناسبی نگهداری شده و خیلی سرد یا گرم نباشد. ضمنا برخی از رنگ ها دارای حلال و مواد قابل اشتعال یا سمی می باشند. برای نگهداری درست رنگ بهتر است دستورالعمل روی قوطی رنگ را رعایت نمایید.

نکات نقاشی ساختمان

نکات بعد از نقاشی ساختمان

بعد از آنکه کار نقاشی تمام شد باید برخی از کارها انجام شده و هم اینکه یک سری موارد چک و بررسی شوند که در ادامه نکات نقاشی ساختمان به این نکات نیز می پردازیم:

خشک شدن

در بالا گفته شد که باید تهویه مناسب برای محیط در نظر گرفته شود تا کار بدون مشکل انجام شده و در پس از پایان کار نیز باعث می شود تا سریع تر خشک شده و فضا قابل استفاده باشد. دو تا سه روز بعد از رنگ آمیزی و با تهویه مناسب کار به اتمام می رسد.

استفاده از فضا

با آنکه حدود سه روز ممکن است زمان برای خشک شدن رنگ نیاز باشد اما بهتر است برای حضور در فضا تا 6 روز نیز صبر کنید زیرا ممکن است برخی از مواد سمی و ذرات رنگ و حلال ها در فضا باقی مانده باشد که باعث می شود سردرد و حالت تهوع بگیرید.

تمیز نمودن محیط

اگر به عنوان یک نقاش قصد انجام یک پروژه نقاشی ساختمان را داشته باشید مهم است که پس از اتمام کار همه موارد لازم را برای استفاده از محیط را فراهم نمایید. این کار باعث می شود تا بتوان از محیط در زمان سریع تری استفاده کرد. همچنین تمیزی فضای نقاشی شده نیز حس بهتری به کارفرما می دهد و بخشی از رضایت وی از کار مجری مربوط به تمیز شدن محیط بعد از نقاشی است که باعث جلب رضایت وی می شود.

جمع بندی

نقاشی ساختمان یکی از روش های سریع و با قیمت مناسب برای تغییر در دکوراسیون داخلی و همچنین زیبا تر نمودن آن می باشد که مراحل مختلفی دارد و افراد استادکار در این زمینه نکات بسیاری را رعایت می کنند. در این مقاله سعی شد تا به برخی از نکات نقاشی ساختمان که راهنمای بسیاری از افراد می باشد اشاره شود. این نکات در بخش های مختلفی از مراحل نقاشی خانه مورد استفاده قرار گرفته و با رعایت آنها نتیجه نهایی بسیار متفاوت خواهد بود.

منبع: وبسایت ساختمانی کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *