اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگ و مزایا

پارکینگ ها محل تردد خودرو بوده و ممکن است به مرور زمان کفپوش آسیب ببیند اما کفپوش اپوکسی پارکینگ توانسته با داشتن مزایای بسیاری که دارد برای این محل ها گزینه مناسبی باشد. کفپوش های مختلفی برای پارکینگ وجود دارد که از جمله آنها می توان به کفپوش سیمانی، کفپوش بتنی و همچنین کفپوش های سرامیکی و سنگی اشاره نمود. کفپوش اپوکسی ضخامت اندکی داشته و صدای کمی هنگام تردد خودرو ایجاد شده و می تواند در مقابل آسیب های مختلف نیز مقاومت کافی را داشته باشد.

تنوع رنگی کفپوش اپوکسی پارکینگ زیاد بوده و می توان انواع علائم ترافیکی را نیز اجرا نمود و از سوی دیگر این کفپوش امکان اجرا روی رمپ ها را داشته و همانطور که اشاره شده در برابر خوردگی، باکتری، قارچ، آتش سوزی، مواد شوینده و  عوامل شیمیایی مقاومت کافی را دارا می باشد. سطح اجرا شده کفپوش اپوکسی یکپارچه و بدون درز می باشد و به خاطر چسبندگی بالایی که دارد قابل اجرا روی انواع سطوح سرامیکی، سنگی و بتنی می باشد. در این مطلب همه موارد لازم برای انتخاب و اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگ توضیح داده می شود.

مزایای کفپوش اپوکسی پارکینگ

کفپوش اپوکسی برای پارکینگ دارای مزیت های مختلفی می باشد که به آنها اشاره می کنیم:

  • ضد لغزش: این کفپوش ها به طور معمول سطحی ضد لغزش داشته و باعث می شود تا از تصادفات احتمالی و یا سقوط جلوگیری شود و اهمیت آن در مناطقی که رطوبت دارد بیشتر می باشد.
  • قابل شستشو بودن: ویژگی مهم کفپوش اپوکسی شستشوی بسیار راحت آن می باشد و به دلیل مقاومت در برابر شویندها، مواد ضد عفونی کننده و روان کننده ها تمیز نگه داشتن آن راحت می باشد.
  • مقاومت بالا: مزیت مهم دیگر این کفپوش مقاومت بیشتر آن در مقایسه با دیگر کفپوش ها در برابر ضربه و یا فشار می باشد که باعث می شود تا از خراشیدگی و ساییدگی جلوگیری شود.
  • طول عمر زیاد: طول عمر کفپوش اپوکسی پارکینگ بسیار زیاد می باشد و این با نگهداری و مراقبت صحیح از کفپوش ایجاد می شود.
  • سهولت در اجرا: این کفپوش در مقایسه با سایر کفپوش ها به سادگی امکان نصب و اجرا را دارد و زمان زیادی برای اجرای آن نیاز نبوده و برای فضاهای کوچک در یک روز اجرا می شود.
  • نور مناسب: کفپوش های اپوکسی به دلیل اینکه براق می باشند و نور را بازتاب می دهند باعث می شوند تا نور کافی در محیط وجود داشته و استفاده از تجهیزات نوری به حداقل برسد.
  • زیبایی زیاد: تفاوت کفپوش اپوکسی با سایر کفپوش های مورد اسفاده در پارکینگ زیبایی این نوع کفپوش می باشد که با توجه به انواع رنگ و طرح قابل اجرا به وجود آمده و همچنین چون براق می باشد این زیبایی دو چندان می گردد.
  • مقاومت در برابر تردد: کفپوش های اپوکسی پارکینگ در برابر تردد زیاد خودرو ها مقاوم بوده و این با استفاده از سیلر اپوکسی به عنوان پرایمر در هنگام اجرای لایه اول ایجاد می شود.
  • قیمت مناسب: در صورتی که در طولانی مدت این نوع کفپوش را با دیگر کفپوش ها مقایسه کنید با داشتن ویژگی های بسیاری که کفپوش اپوکسی دارد دارای قیمت مناسب تری خواهد داشت.
  • سبک و کم حجم: اپوکسی پارکینگی در کنار مقاومت زیادی که دارد ضخامت و حجم کمی داشته و از سویی سبک نیز می باشد. ضخامت آن بین 1 تا 3 میلی متر می باشد.
  • عایق صدا: برتری دیگر کفپوش اپوکسی پارکینگ نسبت به کفپوش های دیگر عایق صدا بودن می باشد که باعث شده تا با تردد خودروها صدای کمتری در فضای پارکینگ ایجاد شود.
  • امکان ترمیم: در صورتی که کفپوش اپوکسی آسیب ببیند امکان ترمیم و بازسازی آن فراهم بوده و می توان در زمان کمی آنرا بازسازی نمود.
  • آب بندی: این کفپوش بعد از آنکه اجرا شود از سطح زیرین خود در مقابله با رطوبت و نم محافظت کرده و گزینه مناسبی برای پارکینگ های طبقاتی می باشد.
  • چسبندگی بالا: یکی از خصوصیات کفپوش های اپوکسی چسبندگی بالای آنها به کف می باشد.
  • کاهش گزد و غبار: به علت وجود ترکیبات پلیمری در کفپوش های اپوکسی، اجرای این کفپوش باعث می شود تا گرد و غبار در محیط تا حد زیادی کاهش داشته باشد.
  • مقاومت الکتریکی بالا: مزیت دیگر کفپوش اپوکسی مربوط به مقاومت الکتریکی بالایی می باشد که این کفپوش دارا می باشد.

مزایای کفپوش اپوکسی پارکینگ

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگ

برای اجرای کفپوش های اپوکسی پارکینگ چندین مرحله باید انجام شود و دقت در اجرای هر مرحله بر روی موفقیت و کیفیت کفپوش تاثیر مستقیمی دارد. این مراحل شامل موارد زیر می باشد:

مرحله آماده سازی سطج

اولین و مهمترین مرحله مربوط به آماده سازی سطح بتن و زیرسازی مناسب می باشد. در این مرحله باید سطح بررسی شده و ترک ها و درزها با پر کننده های مناسب پر شود و بتونه یکی از این پر کننده ها می باشد. از سویی نباید روی سطح موادی چون حلال های شیمایی و گریس و یا روغن باشد. در این صورت باید با کمک پاک کننده های شیمیایی مناسب و یا چربی زداها سطح مورد نظر را تمیز نمایید. همچنین امکان استفاده از دستگاه ساب زنی برای آماده سازی سطح بتن وجود داشته که در آن سطح خراشیده می شود و باعث می شود در ادامه کار لایه های اپوکسی در داخل شیارها و منافذ نفوذ کند.

تمیز نمودن آلودگی ها

سطح مورد نظر باید بدون هر گونه آلودگی و یا گرد و خاکی باشد و در صورتی که برای ساییدن سطح از دستگاه های مکانیکی استفاده شده است باید سطح را جارو و میز نموده و سطح بدون هر گونه رطوبت شده و خشک باشد. انجام این مرحله باعث افزایش چسبندگی شده و اهمیت بسیار بالایی دارد.

مرحله اجرای پرایمر

بعد از آماده شدن سطح برای شروع کار باید یک لایه اپوکسی بر روی سطح اجرا شود که پرایمر نام داشته و ویژگی چسبنگی را دارا می باشد. با اجرای این لایه پرایمر سطح کف برای ایجاد چسبندگی قوی بین سطح و اپوکسی ایجاد می شود. بعد از اجرای این لایه باید زمانی بین 24 تا 36 ساعت برای خشک شدن آن طی شود.

مرحله اجرای لایه میانی

با اجرای لایه پرایمر باید لایه میانی اجرا شود که نوعی پلی آمین می باشد و یک ترکیب دو جزئی از پایه رزینی و هاردنر می باشد که با مخلوط شدن این دو باید در زمانی کمتر از نیم ساعت و قبل از اینکه سف شود بر روی سطح مورد نظر اجرا گردد. برای اینکه سطح ویژگی ضد لغزش داشته باشد در این مرحله می توان دانه های سیلیس که ویژگی ضد لغزش را به وجود می آورند به ترکیب مورد نظر اضافه شوند. در صورتی که ضخامت بیشتری مد نظر باشد امکان اجرای یک لایه دیگر پس از خشک شدن وجود دارد.

مرحله اجرای پوشش نهایی

در آخرین مرحله از مراحل اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگ باید لایه کوتینک یا روکش انجام شود. انواع مختلفی از روکش را می توان انجام داد و در صورت نیاز رنگ های مورد نظر و خط کشی نیز اجرا می شود. با اتمام مراحل باید بسته به شرایط بین 3 تا 7 روز زمان سپری شود تا امکان استفاده از محیط ایجاد شده و کفپوش اپوکسی مقاومت لازم را بدست بیاورد.

نکات مهم اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگ

یک سری نکات وجود دارد که باید قبل از اجرای کفپوش های اپوکسی پارکینگ به آن توجه کافی را داشت از جمله اینکه باید سطحی که قرار است کفپوش اپوکسی اجرا شود هیچ گونه آلودگی و یا گرد و غباری نداشته و از طرفی کامل مسطح و کمی زبر باشد. ضمن اینکه در صورتی که برای کف بتن اجرا شده باشد متناسب با دمای هوا و محیط لازم است تا بین 30 تا 60 روز زمان سپری شده و سپس کفپوش اجرا شود. با توجه به اینکه کفپوش اپوکسی چند لایه می باشد باید ابتدا آستری اپوکسی انحام شود تا چسبندگی بتن به کفوش اپوکسی شود.

توصیه می شود از بتن مسطح یا موزاییک برای زیرسازی کفپوش اپوکسی استفاده شود تا هزینه های کمتری در پی داشته باشد. همچنین در صورتی که در زیرسازی اجرای بتونه کاری و شیب بندی به خوبی انجام شود میزان استفاده از اپوکسی به کمترین میزان خواهد بود. در صوری که کفپوش اپوکسی در طولانی مدت زیر نور آفتاب قرار بگیرد زرد می شود و پلی یوران به عنوان پلیمری دو جزئی سخت از سطح کفپوش اپوکسی محافظت می کند.

قیمت کفپوش اپوکسی پارکینگ

با توجه به ویژگی های زیادی که کفپوش اپوکسی پارکینگ دارد می تواند برای فضاهای مختلفی چون پارکینگ ساختمان های مسکونی، تجاری و یا اداری مورد اسفاده قرار بگیرد. قیمت کفپوش اپوکسی پارکینگ به موارد مختلفی وابسته می باشد و لازم است برای مشاوره و اطلاع از قیمت با کارشناسان تماس گرفته تا با ارائه توضیحات لازم قیمت برآورده شده را دریافت نمایید. یکی از موارد تاثیر گذار در قیمت مربوط به ضخامت کفپوش اپوکسی می باشد که با افزایش آن مقدار اپوکسی مصرفی بیشتر شده و قیمت افزایش خواهد داشت. هر چقدر که مساحت پروژه نیز بیشتر باشد هزینه های لازم افزایش یافته و از موارد دیگر باید به زیرسازی اشاره نمود.

سطح لازم برای اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگ باید شرایط لازم را داشته باشد و در غیر این صورت با انجام فعالیت زیرسازی هزینه های آن جداگانه می باشد. از عوامل دیگر باید به کیفیت مواد اپوکسی اشاره کرد که به طور مستقیم روی قیمت اعلامی اثرگذار می باشد. تجهیزات مورد استفاده و تجربه و تخصص تیم مجری نیز از عوامل دیگر می باشد که باعث شده تا برای استعلام دقیق قیمت اطلاعات لازم دریافت شود.

کفپوش اپوکسی پارکینگ

انواع کفپوش پارکینگ

کفپوش های مختلفی برای استفاده در کف پارکینگ ها وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و از این رو برای مقایسه آنها باید علاوه بر قیمت به ویژگی های هر کدام توجه داشته باشید زیرا هرکدام در یک زمینه شاخص می باشند. برخی از آنها دارای ظاهر بهتری بوده و برخی دیگر قیمت بهتری را دارا می باشند. طول عمر برخی بیشتر بوده و کفپوش دیگری مقاومت بیشتری را دارد. در ادامه به برخی از انواع کفپوش برای پارکینگ اشاره می کنیم.

کفپوش لاستیکی

مهمترین ویژگی این کفپوش مربوط به نصب آسان بوده که باعث شده کفپوش لاستیکی در زمان سریع و به راحتی نصب شود. این کفپوش به راحتی تمیز شده و قیمت مناسبی نیز دارا است اما ممکن است ظاهر آن در طولانی مدت تغییر کرده و زیبایی خود را از دست بدهد. طرح های مختلفی برای این کفپوش وجود داشته و از طرفی انعطاف پذیری بالایی دارد. این کفپوش به دلیل مواردی که گفته شد گزینه مناسبی برای پارکینگ هایی که تردد زیادی دارند نبوده و دوام لازم را ندارد.

کفپوش اپوکسی

ویژگی های کفپوش اپوکسی بسیار زیاد بوده و به همین دلیل برای فضاهای مختلفی امکان استفاده از آن وجود داشته و یکی از آنها پارکینگ می باشد. این نوع کفپوش قابل اجرا بر روی انواع کف ها همچون کف بتنی بوده و طرح و رنگ های مختلفی را نیز دارد. از طرفی مقاومت بالا در کنار زیبایی و راحتی در تمیزی و نگهداری باعث شده تا این کفپوش برای پارکینگ گزینه مناسبی باشد.

کفپوش بتنی

یکی از گزینه هایی که برای اکثر موارد قابل استفاده بوده و قیمت مناسبی را نیز دارا است کفپوش بتنی می باشد. ظاهر این کفپوش معمولی بوده اما مقاومت زیادی را دارا می باشد و به همین دلیل با عمر طولانی مدت گزینه مناسبی برای پارکینگ ها می باشد. همنچین تمیز کردن و نگه داری این کفپوش نیز به راحتی امکان پذیر می باشد.

کفپوش وینیل

شاید کفپوش pvc یا وینیل براای پارکینگ گزینه معمولی نباشد اما با توجه به کاربرد های زیادی که پی وی سی دارد می توان برای کف پارکینگ نیز از آن استفاده نمود. ویژگی های این کفپوش شامل طرح و رنگ بندی های مختلف و نصب و اجرای ساده می باشد. همچنین این کفپوش به راحتی تمیز می شود. با توجه به تغییر ظاهر و زیبایی در طولانی مدت این کفپوش گزینه مناسبی برای پارکینگ هایی با رفت و آمد بالا نمی باشد.

کفپوش اپوکسی پارکینگ طبقاتی

امروزه پارکینگ های طبقاتی در شهرها افزایش پیدا کرده است و در اکثر نقاط شهرهای بزرگ این پارکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به ساختار این پارکینگ ها و تردد زیادی که روزانه در آنها انجام می شود لازم است تا کفپوشی انتخاب شود که ویژگی های مهمی چون نگهداری راحت، مقاومت بالا، اجرای علائم ترافیکی، بازتاب نور و عدم لغزندگی را داشته باشد. همه این ویژگی های مورد نظر در کفپوش اپوکسی پارکینگی وجود داشته و بهترین گزینه برای این پارکینگ ها کفپوش اپوکسی می باشد. ویژگی ضد لغزش این کفپوش باعث شده تا در سطوح شیب دار پارکینگ و فضاهایی که امکان لغزش خودرو وجود دارد از آن جلوگیری شده و ایمنی افزایش پیدا کند. این مورد در روزهای بارانی و یا در هنگام خیس بودن سطح  اهمیت بیشتری دارد. برای پارکینگ های طبقاتی با آنکه زیبایی اپوکسی خود تراز شونده بیشتر است اما نباید از آن استفاده نمود و روکش های بافت دار مناسب تر می باشند.

رنگ های مختلف کفپوش اپوکسی پارکینگ

یکی از مهمترین ویژگی هایی که کفپوش اپوکسی پارکینگی دارد تنوع رنگ گسترده ای می باشد که دارد و به همین دلیل می توان طرح های مختلفی را اجرا نمود و مطابق با سلیقه هر فردی باشد. برای انتخاب رنگ نیز می توان به کاربری و نور محیط، نقاشی پارکینگ و موارد دیگر توجه داشت تا رنگ مناسبی انتخاب شود. البته برای پارکینگ هایی که نور کافی ندارند می توان از رنگ های روشن استفاده نمود که علاوه بر کاهش نیاز به تجهیزات نوری به زیبایی و امنیت پارکینگ نیز کمک می کند.

انواع کفپوش اپوکسی پارکینگ

کفپوش های مختلفی برای انتخاب در کف پارکینگ وجود داشته و می توان هر کدام را انتخاب نمود. خود کفپوش اپوکسی پارکینگ نیز خود انواع مختلفی داشته که مهمترین آنها شامل موارد زیر می باشد:

کفپوش اپوکسی پارکینگ پوست پرتغالی

این نوع کفپوش اپوکسی برای پارکینگ ها بیشتر مورده استفاده قرار گرفته و ممکن است در برخی از پارکینگ های طبقاتی و یا مراکز بزرگ تجاری آن را دیده باشید. ظاهر این کفپوش حالتی دانه شکل و زبر داشته که مانند پوست پرتغال می باشد. ساختار این کفپوش هنگام حرکت خودروها بر روی کف پارکینگ باعث اصطکاک می‌شود و برای اجرای این نوع کفپوش در پارکینگ‌ها از غلطک استفاده می شود.

کفپوش اپوکسی پارکینگ سیلیس دار

نوع دیگر کفپوش اپوکسی پارکینگ که یک لایه سیلیس بعد از اجرای لایه دوم توسط مجری انجام می‌شود کفپوش اپوکسی پارکینگی سیلیس دار است. با اجرای لایه سیلیس باید سطح پارکینگ خشک شده و سیلیس‌های اضافی جمع گردد و سپس لایه سوم اجرا شود. سطح کفپوش‌های اپوکسی سیلیس‌دار زبر بوده و به همین علت باعث ایجاد اصطکاک در کف می‌گردد. از این رو این نوع کفپوش اپوکسی پارکینگی برای کف پارکینگ گزینه مناسبی بوده که باعث می‌شود از لیز خوردگی و لغزندگی خودروها جلوگیری شود. 

کفپوش اپوکسی پارکینگ یکنواخت شونده

این نوع کفپوش اپوکسی پارکینگی از انواع رایج و معمولی کفپوش‌های اپوکسی بوده که به طور معمول بعد از تمام شدن اجرا سطح یکنواخت و یک دست می‌شود. ویژگی منفی این نوع کفپوش‌ها سطح لغزنده‌ای می‌باشد که به وجود می‌آورد و باعث سر خوردن خودروها می‌گردد. به دلیل براق بودن ظاهر این نوع کفپوش زیبایی محیط افزایش یافته و باعث انعکاس نور در فضای پارکینگ می‌شود.

انواع کفپوش اپوکسی پارکینگ

تفاوت کفپوش اپوکسی و بتنی پارکینگ

با آنکه کفپوش بتنی و کفپوش اپوکسی برای پارکینگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما یک سری تفاوت‌ها وجود دارد که باعث شده تا کفپوش‌های اپوکسی پارکینگ محبوبیت بیشتری داشته باشند. مهم‌ترین تفاوت کفپوش اپوکسی با کفپوش بتنی مربوط به صدای کمتر کفپوش‌های اپوکسی در هنگام تردد خودروها بر روی آن می‌باشد. از طرف دیگر ضخامت کفپوش‌های اپوکسی در مقایسه با کفپوش‌های دیگر بسیار کمتر بوده و در حد چند میلیمتر می‌باشد. کفپوش‌های بتنی مقاومت زیادی دارند اما کفپوش‌های اپوکسی نیز توانسته‌اند تا مقاومت بالایی را در برابر ساییدگی و انواع مواد شیمیایی داشته باشند. همچنین مدت زمان اجرای کفپوشی اپوکسی در مقایسه با کفپوش‌های سنتی بسیار کمتر می‌باشد.

نگهداری از کفپوش اپوکسی پارکینگ

در مورد نحوه نگهداری از کفپوش‌های اپوکسی پارکینگ باید گفت که امکان شستشوی کفپوش های اپوکسی وجود داشته و می توان در صورت بروز کثیفی به راحتی آن را تمیز نمود. با آنکه این کفپوش در برابر ضربه و فشار تا حدی مقاوم می باشد اما باید دقت کرد که ممکن است ضربه های شدید باعث خراشیدگی و آسیب به کفپوش شود. همچنین این کفپوش در برابر مواد شیمیایی مقاوم بوده اما باید در صورت ریختن مواد شیمیایی تمیز شده و از نکات لازمه در مورد مراقبت های کفپوش اپوکسی رعایت شود. با نگهداری درست از کفپوش اپوکسی طول عمر آن طولانی شده و در این مدت نیاز به ترمیم پیدا نمی کند.

خلاصه

یکی از کاربرد های کفپوش اپوکسی استفاده برای پارکینگ می باشد. با آنکه انواع مختلفی کفپوش برای استفاده در کف پارکینگ ها وجود دارد اما کفپوش اپوکسی پارکینگ به جهت ویژگی های زیادی که دارا می باشد مناسب ترین گزینه برای انواع پارکینگ ها می باشد. مراحل اجرای کفپوشی اپوکسی پارکینگ باید به درستی انجام شود و از این رو انتخاب یک تیم حرفه ای برای اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگی اهمیت بسیار زیادی دارد. می توانید برای مشاوره رایگان و استعلام قیمت و مشاهده پروژه های انجام شده با شماره های ما تماس بگیرید.

سئوالات:

1- کفپوش اپوکسی پارکینگ در برابر مواد شیمیایی مقاوم است؟

بله این کفپوشدر برابر مواد روغنی و شیمیایی مقاوم می باشد.

2- چند روز برای اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگی زمان نیاز است؟

مدت زمان اجرای کفپوش اپوکسی در پارکینگدر حدود 2 روز بسته به متراژ می باشد که حدود 2 روز نیز برای استفاده از محیط زمان نیاز دارد. به همین دلیل بین 4 تا 5 روز زمان لازم است.

3- ضخامت کفپوش های اپوکسی پارکینگ چقدر می باشد؟

این ضخامت بین 1 تا 3 میلی متر می باشد.

4- امکان ترمیم کفپوش های اپوکسی وجود دارد؟

بله امکان ترمیم یکی از مزیت های کفپوش اپوکسی می باشد.

5- کفپوش اپوکسی پارکینگ ضد لغزش می باشد؟

به طور معمول سطح این کفپوش براق و لغزنده می باشد اما با توجه به نیاز می توان به اجرای افزودنی ها بافتی زبر و ضد لغزش را ایجاد نمود.

6- قیمت کفپوش اپوکسی پارکینگی چقدر است؟

با توجه به تغییر قیمت مصالح و نیاز به موارد دیگری چون متراژ و توضیحات دیگر برای برآورد قیمت، جهت اطلاع از قیمت می توانید با شماره تلفن های ما تماس بگیرید.

منبع: سایت ساختمانی کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *