زیر سازی نقاشی ساختمان و مراحل اجرا

یکی از کارهای مهمی که تاثیری مهم در کیفیت و سرعت اجرای نقاشی دارد زیرسازی نقاشی ساختمان می باشد که باید به خوبی انجام شود و بر اساس جنس سطح و پوششی که بر روی آن می باشد زیرسازی متفاوت می باشد. نقش زیر سازی در نتیجه نهایی رنگ آمیزی دخیل بوده و این کار باید به دقت و طی مراحل مختلفی انجام شود. زیرسازی نقاشی ساختمان با نام لکه گیری نیز شناخته شده و برای انواع رنگ ها چون پلاستیک و رنگ روغن متفاوت است. این مقاله در مورد زیر سازی و مراحل زیرسازی نقاشی و نکات نقاشی که باید در مورد انجام آن به یاد داشته باشید بوده و می تواند اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار دهد.

زیرسازی نقاشی ساختمان چیست؟

از مهمترین کارهایی که در پروسه نقاشی ساختمان باید انجام شود زیر سازی می باشد که نقاش به بررسی وضعیت دیوار می پردازد و با ابزار های و مواد مختلفی چون بتونه نسبت به لکه گیری سطح متناسب با جنس دیوار پرداخته تا شرایط برای اجرای رنگ آمیزی فراهم شود. طی زیرسازی ایراداتی که بر روی سطح وجود دارد برطرف شده و از جمله این ایرادات باید به ترک و زبری و سوراخ و یا ناهمواری اشاره نمود. زیرسازی دیوار را نقاش انجام داده و تخصص و تجربه وی در زیرسازی نیز مهم می باشد. به طور معمول زیرسازی با بتونه کاری انجام شده و باعث می شود تا جذب رنگ بر روی دیوار بهتر انجام شود.

دلایل نیاز به زیر سازی

هر نوع سطحی برای رنگ آمیزی نیاز به زیرسازی دارد تا باعث افزایش کیفیت نتیجه نهایی نقاشی ساختمان شود. در صورتی که زیرسازی انجام نشود نتیجه نهایی کار زیبا نبوده و ایرادات سطح بر روی آن قابل مشاهد خواهد بود. ایراداتی چون ناهمواری ها و ترک های سطحی و عمقی و سوراخ ها و یا لکه های پر رنگ بعد از رنگ آمیزی نیز ممکن است قابل مشاهده باشد و توسط رنگ اجرا شده پوشش داده نمی شوند. برای اینکه این ایرادات برطرف شده و بعد از رنگ آمیزی روی نتیجه اثر منفی نداشته باشند لازم است تا زیرسازی ساختمان انجام شود.

زیر سازی نقاشی ساختمان

مراحل زیرسازی نقاشی ساختمان

زیرسازی ساختمان برای هر نوع سطحی متفاوت بوده که در مورد هر کدام نکات و مواردی که باید انجام شود را معرفی می کنیم. مراحل زیرسازی نقاشی ساختمان به طور کلی شامل موارد زیر می باشد:

تمیز کردن سطح

برای شروع زیر سازی لازم است تا سطح مورد نظر به خوبی تمیز شود. برای تمیز کردن سطح نیز می توان از آب گرم و صابون و یک پارچه تمیز یا اسفنج استفاده کرد. تمیز کردن سطح باید بر اساس آلودگی و چسبنده بودن آن باشد و در صورتی که آلودگی ها بیشتر بود نیز می توان از محلول تری فسفات سدیم استفاده کرد. در صورتی که دیوار نوساز بوده و رنگ نشده نیز نیازی به تمیز کردن ندارد.

روغن کاری سطح

این مرحله تنها برای دیوار های گچی و نوساز انجامشده و برای روغن کاری نیز از روغن الیف یا پرایمر استفاده می شود. دلیل این کار نیز آن می باشد که در صورت اجرای رنگ بر روی دیوار گچی، رنگ به خوبی بر روی دیوار قرار نگرفته و یا مصرف رنگ به دلیل خوردن شدن رنگ دیوار توسط گچ افزایش پیدا می کند. در نهایت با روغن کاری لایه های زیر مقاومت بیشتری پیدا نموده و باعث اجرای بهتر رنگ می شود.

بتونه کاری

در مرحله سوم نیز باید با خشک شدن سطح کار، بتونه کاری انجام شود. به طور خلاصه بتونه یک ماده خمیری شکل بوده که باعث افزایش مقاومت سطح عایق کار شده و سطح را صاف و صیغلی نموده تا رنگ به خوبی روی آن قرار بگیرد. با بتونه کاری ایراداتی چون درز و سوراخ و برآمدگی و شکاف برطرف شده و سطح مورد نظر صاف و یکدست می شود. برای بتونه کاری نیز با آماده کردن بتونه با استفاده از یک تیغ یا کاردک باید با کمک بتونه همه شکاف و سوراخ و ترک ها را هم سطح دیوار نموده و آنها را پر کنید. متناسب با رنگ نهایی نیز می توانید از بتونه پلاستیکی یا بتونه روغنی استفاده کنید. با اینکه بتونه آماده در بازار وجود دارد اما نقاشان حرفه ای خود بتونه را درست می کنند.

بتونه کاری سطح

سمباده زنی

با اجرای مرحله بتونه کاری باید بین 12 تا 20 ساعت صبر نموده تا بتونه خشک شود و مرحله بعدی که سمباده زنی است را انجام دهید. این مرحله باعث می شود تا سطح صاف و یکدست شده و هر گونه ناهمواری یا زبری برطرف شود. این مرحله نیز بسیار مهم است و برای اینکه از کار انجام شده اطمینان پیدا کنید می توانید با کشیدن دست بر روی سطح در صورتی که هنوز زبری وجود داشت آن را با سمباده زنی مجدد برطرف سازید. لازم است بعد از سمباده زنی با یک پارچه مرطوب گرد و خاکی که به خاطر سمباده زنی روی سطح ایجاد شده است را برطرف سازید.

آسترکشی

با اتمام مرحله سمباده زنی باید آسترکشی اولیه انجام شده و این کار با کمک رنگ مناسب و قلم مو و غلطک انجام شده و سطح دیوار رنگ می شود. برای این کار غلظت رتگ بسیار رقیق بوده و باعث می شود تا سطح کار سریع تر خشک شود. نقش این مرحله نیز در نتیجه نهایی نقاشی بسیار مهم می باشد.

سمباده زنی دوم

با اجرای آسترکشی و سپری شدن زمانی بین 12 تا 20 ساعت سطح مجدد خشک شده و باید با کمک یک سمباده نرم سطح را مجدد سمباده بزنید. در اجرای آسترکشی ممکن است ایرادات دیگری بر روی سطح مشخص شود که نیاز به برطرف سازی آنها با سمباده زنی می باشد و باعث می شود تا همه ایرادات برطرف شود. حالا همه چیز برای رنگ آمیزی آماده می باشد.

 

روغن الیف و نحوه استفاده

برای زیر سازی می توان از پرایمر یا روغن الیف استفاده نمود. روغن الیف به عمق سطوح گچی نفوذ کرده و ضمن ایجاد چسبندگی از جذب رنگ جلوگیری می نماید و سطح را برای رنگ آمیزی ساختمان آماده می نماید. این روغن بین ذرات سست نفوذ پیدا کرده و ضمن چسبندگی باعث بسته شده منافذ می شود. استفاده از روغن الیف باعث کاهش نفوذ بیش از اندازه رنگ به عمق گچ شده و به همین دلیل مصرف رنگ کاهش پیدا می کند.

برای استفاده از روغن الیف باید سطح کاملا تمیز شده و هیچ گونه آلودگی و گرد و غبار بر روی آن نباشد و با بتونه همه ترک ها باید برطرف شود و با خشک شدن بتونه سمباده زنی انجام شود. سپس روغن الیف با تینر روغنی رقیق شده و این تناسب بر اساس سطح کار متفاوت می باشد. سپس با غلطک یا قلم مو روغن را بر روی سطح دیوار اجرا کنید. ضمنا برای جلوگیری از شره کرده روغن الیف نیز باید کار از قسمت های بالایی انجام شود. روش اجرای روغن الیف توسط نقاشان متفاوت بوده ولی آنچه مهم است اجرای روغن الیف برای دیوار های گچی می باشد.

روغن الیف در زیرسازی

پرایمر

یکی دیگر از محصولاتی که در زیرسازی می توان از آن استفاده نمود پرایمر می باشد که ویژگی های بسیاری دارد. این محصول یک نوع رزین زیر کار باویژگی های چون چسبندگی بالا و بدون بو بودن می باشد. این محصول برای عایق کاری رنگ نمای ساختمان نیز استفاده می شود.

زیرسازی برای رنگ روغنی

نقاشی ساختمان با رنگ روغنی بسیار رایج بوده و رنگ روغنی از رنگ های پر کاربرد در ساختمان می باشد. در صورتی که نیاز به رنگ آمیزی با رنگ روغنی می باشد باید زیرسازی نقاشی ساختمان نیز انجام شود. مراحل زیر سازی برای اجرای رنگ روغنی همانند مراحل اصلی زیرسازی گفته شده می باشد. مراحل بتونه کاری ، سمباده زنی و پاک کردن سطح باید برای اجرای این رنگ انجام شود.

زیرسازی برای رنگ پلاستیک

برای زیر سازی نقاشی با رنگ پلاستیک نیز باید به سطح مورد نظر توجه نمود. اگر سطح ازجنس گچ بود باید برای بتونه کاری ابتدا رنگ آستر روی دیوار زده شده و در غیر این صورت نیازی به رنگ آستر نمی باشد. می توانید بتونه را خریداری نموده و یا برای آماده سازی بتونه پلاستیک مقداری گل بتونه را با رنگ پلاستیک و مقداری آب مخلوط نمایید، ضمن اینکه می توان از رنگ اکریلیک خالص نیز استفاده نمود. بقیه مراحل شامل بتونه کاری و رفع ایردات سطح بوده که به آن لکه گیری می گویند. سپس با خشک شدن بتونه سمباده زنی انجام شده و برای سطوح زبر از سمباده سخت و برای سطوح دیگر از سمباده نرم استفاده می شود.

لکه گیری دیوار با گچ

برای رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک می توان لکه گیری دیوار با گچ را انجام داد. برای انجام لکه گیری با گچ باید ملات مناسب که با گچ آماده شده را برای پر کردن شکاف ها و برطرف سازی فرو رفتگی ها مورد استفاده قرار داد.

زیرسازی دیوار رنگ نخورده

مراحل زیرسازی نقاشی ساختمان گفته شداما برای دیوار های گچی رنگ نخورد و ساختمان های نوساز تفاوت هایی برای زیرسازی وجود دارد. این دیوار ها به دلیل گچ ممکن است رنگ را به خوبی جذب نکرده و به همین دلیل لازم است در ابتدای مراحل زیر سازی سطح دیوار ها روغن کاری شود. برای روغن کاری نیز روغن الیف استفاده می شود که در مورد ویژگی ها و نحوه استفاده از آن نیز صحبت شد. بقیه مراحل زیرسازی دیوار های رنگ نخورده مشابه مراحل گفته شده می باشد و باید به رنگی که قرار است اجرا شود نیز توجه کافی داشت.

زیر سازی برای رنگ های متنوع

برای زیر سازی متناسب با رنگ مورد استفاده میزان زیرسازی و نحوه آن متفاوت می باشد که به شرح زیر می باشد:

پوشش بلکا: در صورتی که می خواهید پوشش بلکا را اجرا نمایید باید بدانید کهنیازی به زیرسازی به شکل گفته شده نمی باشد. این پوشش ایرادات جزئی چون ترک ها و فرورفتگی ها را می پوشاند. در صورتی که ایرادات سطح زیر کار گسترده باشد باشد زیرسازی انجام شده و ترک های بزرگ برطرف شود.

رنگ روغنی، اکریلیک و پلاستیک: برای اجرای رنگ های ساختمانی چون رنگ اکریلیک و پلاستیک و روغنی باید سطح مورد نظر صاف و یکدست بوده و همه ایرادات برطرف شده تا نتیجه نهایی زیبا و بدون مشکل باشد.

رنگ بافت دار: رنگ های بافت دار به خاطر اینکه سطح بافت دار داشته و صاف نیستند نیازی به صرف زمان زیاد برای زیرسازی نمی باشد.

نکات زیر سازی ساختمان

در کنار جنس دیوار و رنگ مورد استفاده برای رنگ آمیزی باید به استفاده از این زیرسازی برای رنگ و پوشش های دیگری چون بلکا و مولتی کالر اشاره نمود. از نکات دیگر باید به اجرای این مرحله با دقت بالا اشاره نمود که گاهی ممکن است سه دست رنگ نیز زده شود. هر چقدر که ایرادات سطح بیشتر باشد زمان و کار بیشتری لازم است.

زیرسازی رنگ آمیزی

زیرسازی برای سطوح با جنس مختلف

دیوار ها متناسب با جنس خود زیرسازی های خاص خود را داشته و در ادامه به برخی از سطوح و زیرسازی آنها اشاره می کنیم:

زیرسازی دیوار گچی: برای دیوار های گچی زیرسازی باید حتما انجام شود تا جذب رنگ توسط گچ دیوار کاهش پیدا کرده و علاوه بر مصف کمتر رنگ کیفیت کار بالاتر برود. برای زیرسازی می توانید از روغن های مخصوص چون پرایمر و روغن الیف استفاده کنید. سپس گار بتونه کاری و سمباده کاری انجام شده و با آسترکشی سطح آمده رنگ آمیزی نهایی می شود.

زیرسازی دیوار بتنی و سیمانی: برای ایجاد سطح یکدست و صاف در دیوار های سیمانی یا بتنی نیاز به زیرسازی قوی می باشد تا همه شکاف و ترک ها برطرف شود. می توانید بعد از ترمیم شکاف ها، رنگ اصلی را چند لایه اجرا و سپس یک دست کامل رنگ را انجام دهید.

زیرسازی با پوشش کنیتکس: رنگ های بافت داری چون کنیتکس به سختی از سطح دیوار پاک می شوند و از این رو ممکن است در زمان پاکسازی یا کندن آن سطح کار آسیب دیده و نیاز به زیرسازی بیشتری داشته باشد.

زیرسازی با پوشش بلکا: پوشش های سلولزی تنوع زیادی داشته و یکی از آنها بلکا می باشد و کندن آن از سطح دیوار نیز سخت بوده و زمان زیادی را نیز لازم دارد. برای کندن بلکا می توانید از آب به همراه حرارت استفاده کرده که باعث آسیب زیادی نیز به دیوار می زند و دیوار نیاز به زیرسازی بیشتری است.

زیرسازی با کاغذ دیواری: اگر سطح مورد نظر کاغذ دیواری داشت برای زیرسازی باید ابتدا این پوشش از سطح دیوار جدا شود. جدا کردن کاغذ دیواری بسته به جنس کاغذ و چسب مورد استفاده می تواند راحت یا سخت باشد. به همین دلیل بعد از کندن کاغذ دیواری بسته به آسیبی که به سطح وارد شده زیرسازی باید انجام شود.

جمع بندی

رنگ آمیزی ساختمان نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد و یکی از مراحل آن زیرسازی نقاشی ساختمان می باشد که باید با دقت انجام شود چرا که در صورت عدم توجه به سطح و رفع ایرادات ممکن است بعد از اتمام کار همچنان مشکلات و ایرادات قابل مشاهده بر روی سطح باشد. تجربه نقاش نیز اثر مهمی در اجرای بهتر زیرسازی داشته و نحوه اجرای آن نیز می تواند دارای کمی تفاوت توسط نقاشان مختلف باشد. این مطلب در مورد مراحل زیرسازی نقاشی ساختمان و نحوه زیر سازی برای رنگ های مختلف بوده که امیدواریم مفید واقع شود.

منبع: وبسایت ساختمانی کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *