آموزش نقاشی ساختمان

از مهمترین کارهایی که می تواند به زیبایی بیشتر خانه کمک کند نقاشی ساختمان است و در صورتی که آموزش نقاشی ساختمان را به صورت تجربی فرا گرفته باشید می توانید سریع تر و بهتر و با دقت بیشتر کار نقاشی را تمام کنید. نقاشی ساختمان در دکوراسیون داخلی خانه نقشی مهم داشته و به همین دلیل در صورتی که می خواهید آن را انجام دهید باید اطلاعات بیشتری از جمله نکات نقاشی ساختمان را دانسته و از مطالب آموزش نقاشی ساختمان که اطلاعات جامعی در این زمینه ارائه می دهند استفاده کنید.

برای تغییر فضای داخلی خانه می توان کارهای متفاوتی از جمله تغییر رنگ و نقاشی مجدد خانه و یا استفاده از کاغذ دیواری ها را انجام داد. نقاشی ساختمان هزینه های کمتری را در پی دارد و می توانید با آن علاوه بر زیبایی مجدد خانه به تغییر حس و طراوت نیز فکر کنید. برای نقاشی ساختمان نیاز به دانستن اطلاعات بسیاری می باشد و استاد کاران این اطلاعات را به صورت تجربی به دست آورد اند و مراحل نقاشی ساختمان را به ترتیب انجام می دهند. برای آنکه بتوانید درک بهتری از مراحل و نکات مهم در طی نقاشی داشته باشید در این مطلب سعی کرده ایم آموزش نقاشی ساختمان را به طور کامل شرح داده و توضیحاتی نیز برای هر مرحله ارائه دهیم.

ابزار های مورد نیاز نقاشی ساختمان

برای آنکه بتوانید نقاشی ساختمان را شروع نمایید نیاز به یک سری ابزار و وسایل دارید که داشتن بعضی از آنها اجباری و داشتن برخی دیگر به افزایش سرعت نقاشی و یا افزایش دقت منجر می شود. هر کدام از این ابزار نیز انواع مختلفی از سایز یا کیفیت دارد که باید برای انجام بهتر نقاشی بهترین آن را انتخاب نمایید.

سمباده: یکی از ابزار های مهم و معمول در نقاشی ساختمان سمباده می باشد که برای صاف کردن سطوح استفاده می گردد و کار را برای نقاشی راحت می کند. سمباده برای صاف کردن سطح پس از رفع ایرادات و بتونه کاری استفاده شده و انواع مختلفی نیز دارد که بافت های مختلفی داشته و بر اساس نیاز و سلیقه آنها را می توانید انتخاب نمایید.

قلم مو: ابزار دیگری که جز اصلی ترین ابزار ها می باشد قلمو است که سایز ها و انواع مختلفی را دارا است و بنابر نیاز خود می توانید از آنها استفاده کنید. برخی با سایز کوچکتر برای مواردی که به دقت بیشتر نیاز است استفاده شده و برخی با سایز بزرگتر برای افزایش سرعت در رنگ آمیزی استفاده می شود.

غلطک: ممکن است برای رنگ آمیزی برخی از سطوح نیازی به غلطک نباشد اما استفاده از غلطک علاوه بر اینکه باعث افزایش سرعت می شود، طرح های مختلفی به غیر از ساده نیز دارد که می تواند به اجرای نقاشی طرح دارد کمک کند. ابعاد و جنس این غلطک ها نیز متفاوت بوده و می توانید آنها را به راحتی تهیه نمایید.

کاردک: ابزار دیگری که برای زیر سازی لازم است کاردک می باشد که برای درزگیری و اجرای بتونه استفاده دارد و می توانید با کمک کاردک و بتونه ایرادات، ترک ها و حفره های سطح را بپوشانید.

نردبان: با توجه به اینکه برای نقاشی ساختمان نیاز به رنگ آمیزی سقف و یا فضاهای دیگری که ارتفاع دارد می باشد، می توانید از نردبان برای رنگ آمیزی این بخش ها استفاده کنید. البته ممکن است برخی با کمک غلطک و دسته غلطک نقاشی را انجام دهند اما نردبان بسیار مهم بوده و انواع مختلف آهنی و چوبی و آلومینیومی دارد.

آموزش نقاشی ساختمان

پیستوله: از ابزار های دیگری که برای اجرای رنگ پلاستیک استفاده می شود پیستوله می باشد که انواع مختلفی داشته و پیستوله های برقی از جمله آنها می باشد که باعث افزایش سرعت رنگ آمیزی برای سطوحی که امکان آن وجود دارد می شود. این وسیله اجباری نبوده و تنها برخی از نقاشان بسته به نیاز از آن استفاده می کنند.

چسب کاغذی: در هنگام نقاشی ممکن است در حاشیه های دیوار یا سقف و قرنیز ها رنگ پاشیده شود و با کمک چسب های کاغذی می توانید این نقاط را پوشانده و به راحتی کار را جلو ببرید.

سطل: برای آماده سازی رنگ مورد نظر و ترکیب آن داشتن سطل لازم بوده و می توانید با خرید سطل که در اندازه های متلف وجود دارد کار را بدون مشکل انجام دهید.

سینی رنگ: برای افرادی که از غلطک برای نقاشی استفاده می کنند لازم است که سینی رنگ نیز متناسب با غلطک خود خریداری کرده تا کار نقاشی راحت تر و سریع تر جلو برود.

البته ابزار های دیگری نیز می توانید تهیه کنید از جمله چهار پایه و یا لباس کار و کلاه که بسیار مهم می باشد. با کمک لباس و کلاه از ریختن رنگ جلوگیری نموده تا بعد از رنگ آمیزی زمان زیادی برای پاک کردن آن سپری نکنید. صافی رنگ ، لیسه، پارچه و برس نیز از ابزار های دیگر می باشد که می توانید آنها را تهیه نمایید. در کنار ابزار ها برای نقاشی شما به موارد اصلی چون رنگ، حلال و بتونه نیاز دارید.

معرفی انواع رنگ ساختمان

در بحث آموزش رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان باید به خوبی با انواع رنگ ساختمانی و ویژگی ها و کاربرد های آنها آشنا شوید. امروزه تنوع رنگ های ساختمانی بسیار گسترده بوده و بسته به نیاز و بودجه خود می توانید آنها را به راحتی تهیه نمایید.

رنگ پلاستیک: این رنگ بر پایه آب بوده و به همین دلیل ویژگی هایی چون آماده شدن سریع و راحت را دارد. این رنگ قابل شستشو نبوده و از سویی بیشتر برای سطوح گچی و سقف استفاده می شود. این رنگ بدون بو بوده و دو نوع پلاستیکی و نیمه پلاستیکی دارد و نوع نیمه پلاستیکی قوام کمتری داشته که امکان اجرا با غلطک بر روی سقف را فراهم می کند. این رنگ سریع خشک شده و خطراتی مثل آتش سوزی را ندارد.

رنگ روغنی: این رنگ برای دیوار ها بیشتر استفاده شده و برای همه سطوح چون پنجره ها و نرده های فلزی از این رنگ استفاده می شود. حلال این رنگ تینر بوده و همین نیز باعث شده تا دیرتر خشک شده و بوی بیشتری داشته باشد، ضمن اینکه در هنگام کار نیاز به دقت و ایمنی بیشتر می باشد. رنگ روغنی سه نوع مات و نیمه مات و براق را دارد و بسته به نیاز می توانید تهیه کنید. این رنگ قابل شستشو بوده و برای اتاق خواب ها می توانید از نوع مات و نیمه مات استفاده نموده و از نوع براق برای سطوح فلزی و نرده و چارچوب ها بهره بگیرید.

آموزش نقاشی ساختمان

رنگ اکریلیک: این رنگ را باید با کیفیت ترین نوع رنگ برشمرد که بسیار پرطرفدار می باشد و ترکیبی از ویژگی های هر دو رنگ پلاستیک و روغن می باشد. این رنگ با دارا بودن ویژگی های مثبت رنگ روغنی باعث شده تا به دلیل بر پایه آب بودن ویژگی های منفی چون بوی بد و زمان خشک شدن بیشتر و خطرات هنگام کار را نداشته باشد. این رنگ مقاومت بیشتری در برابر ترک های دیوار داشته و به همین دلیل در نقاشی ساختمان مدرن نیز استفاده می شود. لکه های موجود روی سطح رنگ اکریلیک راحت پاک شده و در زمان نقاشی گاز کمتری تولید شده که باعث صدمه به سلامت مجری نمی شود.

رنگ آستر: این رنگ برای نقاشی نقشی مهم داشته و باعث بهتر شدن کار نقاشی ساختمان می شود که نقاشان قبل از آنکه شروع به اجرای لایه اصلی نقاشی کنند، ابتدا یک لایه رنگ آستر را روی سطح زیرین اجرا می کنند. این رنگ چسبندگی بالایی داشته و با نفوذ به مصالح سطح باعث اجرای بهتر لایه نهایی می شود. برخی از استاد کاران برای نتیجه بهتر مقداری از رنگ آماده شده برای نقاشی را نیز به رنگ آستر اضافه کره و این کار باعث افزایش کیفیت و سرعت در اجرای نقاشی نهایی می شود.

رنگ جلا: از رنگ جلا یا وارنیش برای براق نمودن و افزودن جلوه ای زیبا در کمد های دیواری و پارکت ها و درب های چوبی استفاده می شود که می توانید بر اساس تجربه و نیاز درجه های مختلفی از آن را اجرا نمایید.

از رنگ های دیگر برای نقاشی باید به رنگ لعابی و رنگ های گچی اشاره نمود. رنگ بلکا نیز با آنکه در این حوزه قرار داد اما بیشتر باید آن را الیاف سلولزی نام برده و طریه اجرای آن نیز متقاوت می باشد.

آموزش صفر تا صد نقاشی ساختمان

آماده سازی فضا

قبل از هر چیزی باید فضا را برای نقاشی ساختمان آماده کنید. برای این کار لازم است تا تمام وسایل را به وسط اتاق یا سالن آورده و بر روی آنها کاور پلاستیکی یا پارچه های بزرگ انداخته و به خوبی باید پوشانده شوند. البته سعی کنید تا جایی که امکان دارد وسایل را به فضا یا اتاق دیگر منتقل نمایید. همچنین باید وسایلی چون پرده و لوستر و آویز و موارد دیگری که لازم است را جدا کرده تا کار نقاشی سریع تر و بدون مشکل پیش برود. کلید و پریز ها را جدا کرده تا بعد از نقاشی دوباره در جای خود قرار بگیرند. همچنین میخ ها را نیز بهتر است جایی برای استفاده مجدد نگه دارید.

برای افزایش دقت و کار نقاشی با کمک چسب مخصوص لبه های پنجره و در و قرنیز ها را بپوشانید تا بر روی آنها رنگ نریزد. این چسب های مخصوص نقاشی به راحتی بعد از اتمام نقاشی از سطح جدا می شود. این کار باید به دقت انجام شده و برای اطمینان از چسبیده شدن می توانید از چاقوی تیز استفاده کنید. استفاده از کاغذ یا پلاستیک برای پوشاندن شیشه ها نیز از پاشیدن رنگ روی آنها محافظت می نماید. در صورتی که کف نیز دارای کفپوش بوده و پاک کردن رنگ از آن سخت می باشد بهتر است پارچه های بزرگی را کف اتاق یا سالن قرار دهید.

آماده سازی سطح

جدا از مباحثی که در بخش زیرسازی سطح قرار می گیرد گاهی هنوز رویسطح مورد نظر برای نقاشی کاغذ دیواری قرار دارد که باید حتما جدا شود. برای این کار می توانید از کاردک استفاده کنید. البته باید کار به گونه ای باشد که آسیب زیادی به سطح وارد نشود چرا که نیاز به بتونه کاری و سمباده زنی می باشد. همچنین اگر رنگ های پوسته پوسته شده نیز وجود داشت نیز با کاردک نیز باید آن را از روی دیوار برداشت و سپس برای تعمیر و ترمیم اقدام کرد.

تعمیر شکاف ها

گاهی ممکن است روی سطح شکاف یا ترک هایی نیز وجود داشته باشد و این ترک ها کوچ یا حتی بزرگ باشند و لازم است تا قبل از شروع نقاشی آنها برطرف شوند. برای تعمیر شکاف های کوچک مانند جای میخ و پیچ ها می توانید از چسب آکواریوم استفاده کنید. برای تعمیر این شکاف ها باید مقدار کمی چسب آکواریوم را در محل مورد نظر قرار داد و آن را صاف نمود. اگر این سوراخ یا شکاف با چسب آکواریوم قابل تعمیر نبود می توانید از بتونه و یک کاردک استفاده نمایید. برخی از شکاف ها نیز ممکن است کمی بزرگتر بوده و باید از ماده پر کننده و بتونه برای پر کردن فضای خالی استفاده کرد. سپس با گذشت 24 ساعت و خشک شدن بتونه می توانید با سمباده آن را صاف نمایید. برای نتیجه بهتر توصیه می شود تا از یک لایه آستر بر روی نقاط ترمیم شده بهره بگیرید. برای شکاف های بزرگ نیز باید از صفحه های ترمیم دیوار استفاده کنید که نیاز به تجربه بیشتری دارد.

بتونه کاری

این بخش نیز برای رفع ایرادات سطح بسیار مهم بوده و بتونه هم به صورت آماده در مصالح فروشی ها وجود دارد و هم می توانید آن را آماده کنید. برای ساخت بتونه نیاز به خاک بتونه یا پودر مل و مقداری رنگ روغنی براق سفید و همچنین روغن مخصوص بتونه و مقداری آب و تینر روغنی دارید. مقدار روغن و رنگ یکسان بوده و مقدار آب باید کمتر باشد و اگر مقدار آب بیشتر باشد ممکن است بتونه به راحتی روی دیوار نچسبد. همچنین اگر بتونه شل شد می توانید پودر مل به آن اضافه کنید. همچنین اگر بتونه سفت بود نیز به آن رنگ و روغن اضافه کنید. بتونه انواع مختلفی چون بتونه پلاستیک و بتونه روغنی و بتونه اکریلیک دارد که بسته به نیاز و نوع رنگ انتخاب می شود. بتونه آماده شد باید به صورت کپه باشد تا به راحتی با کمک کاردک از آن روی دیوار استفاده شود.

این کار نیز نیاز به تجربه زیادی هم در ساخت بتونه و هم در استفاده از آن دارد. با کمک بتونه باید شیار هایی که بر روی سطح است را پر کرده و صبر کنید تا این بتونه خشک شود تا بتوان مراحل بعدی را انجام داد. در این مرحله یک سری نکات وجود دارد از جمله اینکه اگر قبلا روی سطح رنگ روغن اجرا شده است نیاز نیست کامل بتونه شده و تنها برطرف کردن شیار و ناهمواری ها با بتونه کافی است. در هنگام بتونه کاری نیز باید با کاردک بتونه را به خوبی جمع کرده و تنها لایه نازکی از بتونه روی محل مورد نظر باشد. هر چقدر دقت و کیفیت این بخش کم باشد و ضخامت بتونه زیاد باشد مرحله سمباده زنی سخت تر می شود.

سمباده زنی

بعد از تعمیر درز ها و شکاف ها و خشک شدن بتونه لازم است تا با سمباده زدن دیوار ها سطح یک دست و صافی برای نقاشی آماده کنید. سمباده ها انواع مختلفی داشته و باید بر اساس نیاز از آنها استفاده کنید. با کمک کشیدن دست بر روی سطح و لمس بافت و بررسی ناهمواری های دیوار می توانید سمباده زنی را ادامه دهید.

 

تمیز کردن دیوار و اتاق

بعد از اینکه بخش سمباده زنی تمام شد باید سطوح مورد نظر و کف اتاق نیز تمیز شود تا گرد و غباری باقی نماند تا روی کیفیت نقاشی اثر نگذارد. برای پاک کردن دیوار ها می توانید از یک پارچه تمیز استفاده کنید تا خاک و گرد و غباری که روی آن وجود دارد تمیز شود. برای تمیز کردن دیوار های آشپزخانه با توجه به آلودگی و میزان کثیفی باید از مواد شوینده مناسب استفاده کنید. همچنین کف فضا نیز با آنکه نیاز به رنگ آمیزی ندارد اما باید تمیز شود زیرا ممکن است طی کار و حرکت ذرات کف بر روی دیوار قرار گرفته و روی نتیجه خروجی اثر بگذارند. ار طرف دیگر باید زمانی را برای خشک شدن دیوار ها پس از تمیزی قرار داد زیرا با اجرای رنگ یا آستر احتمال طبله وجود دارد.

 

آستر زدن

بعد از رفع ایرادات وتمیز شدن دیوار نوبت به اجرای یک لایه آستر می باشد که باعث می شود تا دیوار یکدست شده و همچنین سطح برای اجرای لایه نهایی رنگ آماده شود. این کار باعث افزایش چسبندگی و کیفیت نهایی نیز می شود. از رنگ هایی که به عنوان رنگ پایه از آن می توان استفاده کرد باید به آستر اکریلیک اشاره نمود. این لایه به سرعت و در حدود 30 دقیقه خشکشده و به خوبی لکه ها را می پوشاند.

آماده سازی رنگ

برای آنکه میزان رنگ مورد نیاز را به خوبی برآورد کنید لازم است تا مساحت سطوح مورد نیاز برای نقاشی را محاسبه کنید. همچنین برای رنگ آمیزی انتخاب رنگ بخش مهمی است که باید بر اساس تجربه یا نکات نقاشی ساختمان بهترین رنگ را برای فضا بر اساس کاربری و میزان نور و سلیقه مشتری انتخاب کنید. بعد از انتخاب رنگ و خرید آن بر اساس نیاز باید رنگ را برای اجرا آماده کنید. بهتر است برای یکسان بودن رنگ همه آن را با هم آماده و ترکیب نمایید.

آموزش نقاشی ساختمان

رنگ کاری

همه مراحل قبلی که گفته شد برای آماده کردن شرایط انجام مرحله رنگ کاری یا اجرای لایه اصلی رنگ می باشد. سعی کنید در این مرحله تهویه مناسب را برای کاهشمشکلات تنفسی و خشک شدن سریع تر کار فراهم نمایید. بهتر است ابتدا سقف رنگ زده شود و برای کاهش درد گردن و دست از غلطک استفاده کنید. اگرچه کار با غلطک راحت تر می باشد اما برای کنج دیوار یا موارد دیگر از قلم مو استفاده کنید. با اتمام کار و خشک شدن فضا برای استفاده فراهم می شود. این زمان خشک شدن بسته به نوع رنگ و تهویه متفاوت بوده و بهتر است برای رفع ذرات رنگ چند روزی از محیط استفاده نشود. نقاشی ساختمان نیاز به دانستن نکات نقاشی ساختمان یا تجربه های بسیار است تا کار حرفه ای تر انجام شود.

یک نقاش ماهر چگونه است

حال که مطالبی در مورد آموزش نقاشی ساختمان و بررسی نکات و نحوه کار در هر مرحله را خواندید ممکن است بخواهید بدانید در کنار این آموزش و نکات چه مواردی یک نقاش ماهر را از بقیه جدا می کند. در ابتدا باید بدانید اگر کار برای خانه خودتان می باشد باید بهترین نقاشی را انجام دهید و اگر کار برای کارفرما می باشد باید دو برابر دقت را لحاظ نمایید. در کار نقاشی جدا از مواردی که نقاش به کار گرفته می شود تبلیغات دهان به دهان و معرفی توسط کارفرما به دیگران می باشد. پس باید سعی کنید همواره دقت لازم را داشته باشید. در هنگام تحویل کار به مشتری باید همه چیز تمیز شده باشد چرا که حتی اگر کار نقاشی نیز خوب انجام شده باشد ممکن است تاثیر آن کم شود.

رعایت نکات برای افزایش دقت و سرعت نیز بسیار مهم می باشد. در برخی موارد نیز ممکن است ابزاری مانند توری برای رنگ نباشد که از جوراب شیشه ای زنانه می تانید استفاده کنید. برخی از نقاشان برای افزایش کار ممکن است دو دست بتونه کاری نیز انجام دهند که کیفیت کار را افزایش خواهد داد و سپس آستر دوم را نیز اجرا می کنند. تکنیک های نقاشی متفاوت بوده و بسته به نیاز و سلیقه کارفرما می توانید از آنها استفاده کنید. بسیاری از نکاتی که گفته می شود حاصل تجربه چندین ساله نقاشان ماهر است که همواره رعایت کرده و باعث افزایش رضایت مندی کارفرما می شوند. همچنین باید همواره به روز باشید و از جدیدترین تکنیک های نقاشی و رنگ ها مطلع باشید.

بازار کار نقاشی ساختمان در ایران

با توجه به اینکه سالانه چند ده هزار خانه ساخته شده و یا خانه های زیادی اجاره یا به فروش می رسند حوزه نقاشی ساختمان بسیار فعال می باشد. برخی ممکن است به صورت سالانه خانه خود را نقاشی کرده و یا برای فروش آن را نقاشی کنند. کار نقاشی ساختمان در طی سالهای گذشته رونق خود را همواره داشته اما با افزایش هزینه های رنگ و اجرت تمایل کارفرما به انجام آن کاهش یافته و یا بسیاری سعی می کنند هر چند سال یک بار خانه خود را نقاشی کرده و یا از پوشش های دیگر چون کاغذ دیواری استفاده کنند. همه این موارد باعث رکود در این حوزه نشده و تنها باعث شده تا میزان تقاضا برای اجرای رنگ آمیزی کاهش داشته باشد.

کاهش تقاضا نیز باعث می شود تا تنها افرادی که سابقه طولانی در این حوزه داشته و یا مهارت زیادی دارند فعالیت بیشتری داشته باشند. قیمت نقاشی ساختمان بسته به نظر نقاش نیز می تواند متفاوت باشد. برخی از نقاشان حرفه ای برای آنکه کار مشتری سریع تر انجام شده و تحویل داده شود به صورت تیمی کار کرده که باعث افزایش سرعت و رضایت مشتری می شود. با توجه به افزایش هزینه پوشش های دیگر چون کاغذ دیواری، نقاشی ساختمان توانسته تا رونق دوباره خود را پیدا کند. در برخی از فصل ها تقاضا برای نقاش ساختمان بیشتر بوده و همچنین با توجه به قیمت دلار و هزینه ها ممکن است کاهش یا افزایش پیدا کند.

جمع بندی

آموزش نقاشی ساختمان بسیار گسترده می باشد و نمی توان در یک مطلب به طور کامل آنها را بررسی و توضیح داد. برای آنکه بتوانید نقاشی ساختمان را انجام دهید لازم است با رنگ های ساختمانی آشنا باشید و بتوانید متناسب با نیاز آنها را تهیه نمایید. اطلاع از تکنیک های نقاشی ساختمان نیز مهم بوده و برای انجام مراحل نقاشی ساختمان باید نکات بسیاری را رعایت کنید که تنها به صورت تجربی می تواند ماندگار شود. به همین علت پیشنهاد می کنیم تا مقالات دیگر سایت را نیز مطالعه نمایید.

منبع: سایت ساختمانی کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *