نقاشی راه پله ساختمان و رنگ مناسب راه پله

نقاشی راه پله ساختمان به دلیل اینکه راه پله ها از بخش های اصلی ساختمان و آپارتمان می باشد بسیار مهم بوده و باید در انتخاب رنگ و نحوه نقاشی راه پله ها دقت کافی داشت. تکنیک های زیادی برای نقاشی راه پله ها وجود دارد که باعث می شود تا فضای پله و راه پله ها متفاوت و زیبا شود. رنگ دیوار راه پله نیز در دکوراسیون ساختمان ها بسیار اثر گذار می باشد. در رنگ آمیزی راه پله باید بخش های دیگری چون سقف و نرده ها نیز هماهنگ با رنگ های دیوار بوده و برای انتخاب رنگ نیز به موارد مختلفی توجه نمود. در این مطلب ایده هایی که برای رنگ آمیزی راه پله می تواند کمک کند معرفی شده و مراحل نقاشی راه پله و نکات مربوط به آن گفته می شود.

اهمیت نقاشی راه پله ساختمان

قبل از آنکه دکوراسیون داخلی خانه یا آپارتمان دیده شود این راه پله ها هستند که به چشم آمده و باید همانند بخش های دیگر بر روی انتخاب رنگ و ایده های نقاشی آن نیز توجه داشت. به همین دلیل رنگ آمیزی مناسب این فضا باعث می شود تا ساختمان یا آپارتمان زیبا تر دیده شود. از دلایل دیگری که اهمیت نقاشی راه پله را نشان می دهد توجه به عبور و مرور افراد و احتمال کثیفی آن می باشد تا با رنگ آمیزی با رنگ مناسب این کثیفی ها کمتر مشخص شده و یا به راحتی امکان تمیز کردن آنها فراهم باشد. این رنگ آمیزی همچنین می تواند از سطح دیوار ها در برابر رطوبت نیز محافظت نموده و به همین دلیل باید قبل از نقاشی همه موارد لازم را در انتخاب نوع رنگ رعایت کنید.

ایده های نقاشی راه پله ها

برای رنگ آمیزی راه پله ایده های مختلفی هست که می توان از آنها برای نقاشی راه پله استفاده نمود. طرح های مختلفی که باعث تغییر در فضای راه پله ها می شود را در ادامه معرفی می کنیم.

یک رنگ خاص: یکی از معمول ترین روش ها استفاده از تنها یک رنگ می باشد که بر روی دیوار ها اجرا می شود و برای رنگ نرده نیز از رنگ متضاد استفاده می شود. این رنگ می تواند بر اساس سلیقه و توجه به نور و رنگ بخش های دیگر انتخاب شود.

رنگ کلاسیک: می توان از ترکیب رنگ کلاسیک برای ایجاد فضای آرام در راه رو یا راه پله ها استفاده نمود. رنگ های خاموش چون خاکستری روشن، سفید، بژ و سفید بسیار مناسب می باشند. این رنگ ساده دکوراسیون مینیمالیست را ایجاد می نماید.

رنگ متضاد: یکی از ترکیب رنگ های مناسب که فضای مدرن و خاصی را ایجاد می نماید استفاده از رنگ های متضاد مانند سیاه و سفید می باشد و برای برخی موارد مناسب می باشد. از رنگ های مکمل دیگر می توان به لیمویی و خاکستری، بنفش و سفید اشاره نمود. در نقاشی ساختمان مدرن این ایده بسیار مناسب است.

تکنیک پاششی: برای ایجاد فضای جذاب و شاد برای راه پله نیز می توانید از تکنیک نقاشی پاششی استفاده کنید. برای این کار با کمک آب رنگ رقیق شده و روی سطوح و دیوار های راه پله اجرا می شود.

رنگ های تند: یکی از تکنیک هایی که در دکوراسیون داخلی استفاده می شود انتخاب یک رنگ خنثی برای دیوار های راه پله بوده و سپس رنگ تیره تری برای ایجاد تضاد استفاده می شود.

نقاشی راه پله ساختمان

رنگ مناسب برای راه پله

برای اینکه بتوانید مناسب ترین رنگ را برای راه پله آپارتمان انتخاب نمایید باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید. اینکه میزان نور گیر بودن این فضا چقدر می باشد و یا تردد در این محل کم یا زیاد است و دکوراسیون بخش های دیگر محیط ساختمان چگونه می باشد. ممکن است لازم باشد تا از رنگ هایی استفاده شود که که نور مناسبی را در راه پله ایجاد می نمایند. در صورتی که تردد در راه رو ها یا راه پله ها نیز زیاد می باشد باید رنگ انتخابی به گونه ای باشد که دیر تر کثیف شده و یا در صورت کثیف شدن به راحتی قابل تمیز شدن باشد و زیبایی آن حفظ شود. از رنگ های مناسب برای راه پله می توان به رنگ سفید استخوانی، رنگ طوسی، رنگ های خنثی و رنگ کرم اشاره نمود که ویژگی های لازم برای دیوار های راه پله را دارا می باشند. از پوشش های مختلفی نیز می توان برای دیوار راه پله استفاده نمود از جمله کنیتکس، رنگ های روغنی و یا بلکا که طرح های مختلفی را ایجاد می نمایند. اما برای نقاشی راه پله رنگ های پلاستیکی نسبت به بقیه رنگ ها بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند.

انتخاب رنگ راه پله خانه های قدیمی

برای خانه های قدیمی نقش رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان بسیار مهم می باشد زیرا این خانه ها به واسطه معماری قدیمی که دارند باید با خلاقیت در رنگ آمیزی فضای جدیدی را به وجود آورند. از این رو باید برای نقاشی بخش های مختلف خانه از ایده های خلاقانه استفاده نمود و یکی از بخش های مهم نیز راه پله خانه قدیمی می باشد که ممکن است دچار خرابی و کثیفی شده باشد و باید با انتخاب رنگ درست بر اساس معماری خانه و علاوه بر زیبایی مجدد آن فضای خانه را تغییر داد.

انتخاب رنگ راه پله های بدون نورگیر

برای رنگ آمیزی راه پله باید در ابتدا فضای راه پله بررسی شود تا نور گیر بودن راه پله و تعداد پنجره ها بررسی شود. برای راه پله هایی که نورگیر می باشند انتخاب رنگ متفاوت بوده و باید رنگی انتخاب شود تا راه رو یا راه پله تاریک و دلگیر نباشد. این فضای دلگیر بر روی روحیه افراد داخل ساختمان نیز به مرور تاثیر منفی می گذارد. از این رو باید از طیف های رنگ های روشن برای این نوع راه پله ها استفاده نمود. ضمنا برای این فضاها باید از رنگ های مات استفاده نمود.

رنگ آمیزی راه پله ساختمان

انتخاب رنگ راه پله های ویلا

راه پله های خانه های ویلایی ممکن است با یکدیگر بسیار متفاوت باشند. برخی از راه پله ها در داخل و برخی دیگر نیز در بیرون قرار گرفته اند و از این رو باید برای انتخاب نوع رنگ به این نکته توجه شود. از سوی دیگر برای راه پله های داخل باید توجه نمود که رنگ انتخابی با رنگ بخش های دیگر ویلا هماهنگ باشد و می توان از رنگ های خنثی یا سرد استفاده نمود. از سویی توجه به نوع پله ها نیز مهم بوده و رنگ های سرد می تواند برای راه پله های چوبی استفاده شود.

مراحل نقاشی راه پله ها

برای رنگ آمیزی راه پله ها باید وضعیت آن بررسی شده و متناسب با نورگیر، دکوراسیون داخلی ساختمان و تردد رنگ مورد نظر انتخاب شود. باید متناسب با متراژ رنگ مورد نیاز فراهم شود تا کار نقاشی شروع شود. برای نقاشی باید سطح دیوار و سقف راه پله آماده شود و ترک و ناهمواری ها برطرف شود. ضمن اینکه باید سطح کاملا تمیز شود تا نقاشی انجام شود. برای زیرسازی سطح می توانید از پرایمر و یا آستر استفاده نمایید. در مرحله بعدی نیز باید راه پله رنگ آمیزی شود و این کار با اسپری، غلطک و یا قلم مو انجام می شود. برای رنگ آمیزی پارکینگ هم مراحلی وجود دارد که به آن اشاره شده است.

آماده سازی پله ها برای نقاشی

برای آماده سازی سطح راه پله باید رنگهای قدیمی از سطح راه پله پاک شود. البته اگر این رنگ صاف می باشد می توان رنگ جدید را بر روی آن اجرا نمود. در صورتی که سطح پوسته پوسته شده است باید این موارد را برطرف نمود. سطح باید صاف و بدون نقص باشد و در صورتی که حفره یا سوراخ در آن وجود داشت برطرف شود. سطوحی که زبر و خشن می باشند نیز باید با سنباده زنی صاف شود تا یک سطح یکدست ایجاد شود. با کمک یک پارچه نیز می توانید سطوح را به آرامی تمیز نمایید. زیرسازی نقاشی ساختمان قبلا در سایت ساختمانی کار نوشته شده است.

رنگ آمیزی نرده ها

یکی دیگر از اجزای راه پله ها، نرده ها می باشندکه باید رنگ آنها نیز متناسب با بخش های دیگر بوده و درستی انتخاب شود. برای رنگ آمیزی نرده ها باید به جنس آن توجه شود زیرا متناسب با اینکه نرده چوبی یا فلزی می باشد انتخاب رنگ ها متفاوت می باشد. برای نرده های فلزی از رنگ های روغنی می توان استفاده کرد که هم پوشش زیبایی داشته و هم اینکه قابل شستشو می باشند و در صورت کثیفی به راحتی شستشو می شوند. رنگ این نرده ها باید به گونه ای باشد که تاریکی نیز قابل تشخیص باشند. برای انتخاب رنگ نرده ها نیز می توانید از رنگ های متضاد رنگ دیوار ها استفاده کنید که جذابی آنها را افزایش می دهد.

قیمت نقاشی راه پله ساختمان

قیمت نقاشی راه پله ساختمان

هزینه نقاشی راه پله ساختمان ممکن است به بسیاری از موارد مختلف بستگی داشته باشد. هزینه رنگ آمیزی راه پله های مشاع باید توسط همه ساکنان ساختمان پرداخت شود. اینکه چه نوع رنگی قرار است برای نقاشی راه پله انتخاب شود مهمترین مورد در برآورد هزینه نقاشی راه پله می باشد. با توجه به اینکه بخش زیادی از هزینه نقاشی مربوط به رنگ می باشد بنابراین هزینه ها به طور کامل دریافت می شود. قیمت های نقاشی می تواند توسط نقاشان مختلف برآورد شده و متفاوت باشد. برای مقایسه بهتر قیمت باید هزینه ها را در کنار نوع رنگ و کیفیت آنها و تجربه های قبلی مجری قرار دهید. در مقاله قیمت نقاشی ساختمان اطلاعات بیشتری برای مقایسه قیمت ها و عوامل موثر قرار گرفته است.

عوامل اثر گذار بر قیمت نقاشی راه پله

برای اینکه بتوانید مقایسه بهتری بین قیمت های نقاشی راه پله داشته باشید باید بدانید عوامل متعددی در این زمینه دخیل می باشند که به آنها اشاره می کنیم:

  • نوع رنگ: از رنگ های مختلفی چون رنگ اکریلیک یا رنگ رونی، پلاستیک، بلکا و کنیتکس می توان برای رنگ آمیزی سقف و دیوار های راه پله استفاده نمود. هزینه تهیه هر رنگ متفاوت بوده و می تواند هزینه های کلی نقاشی راه پله را بسیار تغییر دهد.
  • تعداد طبقات: هر چقدر که تعداد طبقات بیشتر باشد طبیعتا متراژ کار نیز افزایش یافته و باعث می شود تا هزینه نهایی بالا برود. این تعداد طبقات شامل موارد مختلفی چون بخش پارکینگ و خرپشته و یا بخش اداری و مسکونی می باشد.
  • کیفیت مصالح: علاوه بر نوع رنگ کیفیت رنگ نیز اثر مستقیمی بر قیمت نقاشی راه پله داشته و باید بدانید هر کدام از کیفیت ها علاوه بر قیمت بر روی کیفیت کار و طول عمر آن نیز اثر گذار می باشد.
  • نوع راه پله: راه پله ها می تواند انواع مختلفی داشته باشد و نوع هندسه آن نیز در قیمت گذاری مهم می باشد.
  • رنگ آمیزی نرده: رنگ آمیزی نرده ها نیز جدا محاسبه می شود و نوع نرده ها نیز بسیار مهم می باشد. همچنین در صورت رنگ نشدن نرده باید هزینه ضد زنگ نیز برآورد شود. نوع رنگی که قرار است برای رنگ آمیزی نرده ها نیز استفاده شود مهم می باشد.
  • زیرسازی: در صورتی که سطح دیوار یا سقف راه پله دارای خرابی های زیادی باشد هزینه های زیرسازی نیز اضافه خواهد شد.
  • محل مورد نظر ساختمان و دوری آن نیز بر روی قیمت اثر می گذارد.
  • تیم مجری: تجربه و تخصص مجری نیز بر روی قیمت نقاشی راه پله اثر گذاشته و باید به آن توجه داشت زیرا اجرای حرفه ای باعث دوام بهتر و طول عمر بیشتر می شود.
  • شهر: در برخی از شهرها دستمزد نقاشان بیشتر بوده و در برخی از شهرها نیز دستمزد ها ممکن است کمتر باشد.

کاهش هزینه رنگ آمیزی راه پله ها

شاید هزینه های نقاشی راه پله برای شما زیاد باشد و بخواهید بدانید می شود هزینه های رنگ آمیزی را کاهش داد یا خیر؟ برای کم کردن هزینه ها می توانید از رنگ های ارزان تر استفاده نمایید. برای برخی از راه پله ها که ساختمان دارای آسانسور می باشد می توان از رنگ های ارزان تر استفاده کرد زیرا تردد بسیار کمتر می باشد. همچنین می توانید از نقاشان مختلف استعلام قیمت نمایید تا نقاشی که قیمت پایین تری را دارد انتخاب کنید. توجه داشته باشید ممکن است کیفیت نهایی کاهش زیادی داشته باشد. در نهایت اگر مهارت لازم را دارید می توانید با تهیه رنگ مورد نیاز مراحل نقاشی راه پله را خودتان انجام دهید.

نکات نقاشی راه پله

نکات رنگ آمیزی راه پله ساختمان

نکات زیادی برای نقاشی راه پله وجود دارد که باعث می شود تا کار با دقت بیشتر و زمان سریعت تر انجام شود و از بروز مشکلاتی احتمالی جلوگیری شود:

  • قبل از نقاشی باید راه پله نظافت شده و همه بخش ها تمیز شود.
  • نرده ها باید به گونه ای رنگ آمیزی شوند که در تاریکی شب نیز قابل مشاهده باشند.
  • در ساختمان هایی که آسانسور وجود دارد و تردد از راه پله کم می باشد می توان از رنگ های ساده و خنثی استفاده نمود.
  • برای راه پله هایی که سقف کوتاه داشته و یا باریک می باشند با کمک رنگ های روشن فضای بازتری را ایجاد نمایید.
  • برای جلوه زیباتر می توانید برای رنگ آمیزی نرده از رنگ متضاد با رنگ دیوار ها استفاده کنید.
  • استفاده از رنگ های مات باعث می شود تا این سطوح دیرتر کثیف شده و نیاز به رنگ مجدد داشته باشند.
  • استفاده از رنگ های تیره تر یا روشن تر از پله ها برای دیوار ها باعث می شود تا پله واضح تر باشد.
  • توجه به دکوراسیون راه پله و نرده ها و نوع سنگ های پله برای انتخاب رنگ دیوار راه پله باعث تناسب و زیبایی بیشتر آن می شود.
  • برای انتخاب رنگ نرده باید به جنس آن توجه کرد زیرا نوع رنگ نرده چوبی با نرده فلزی متفاوت می باشد.

سخن پایانی

برای نقاشی راه پله ساختمان می توان از تکنیک و ایده های مختلفی استفاده نمود. برای رنگ آمیزی راه پله باید به دکوراسیون داخلی و رنگ بخش های دیگر ساختمان توجه داشت تا فضای نهایی متناسب با بخش های دیگر باشد. برای انتخاب رنگ دیوار ها، سقف و نرده ها اصولی وجود دارد که باید رعایت شود و در آن به نور و نوع راه پله توجه شود. قیمت نقاشی راه پله نیز به عوامل زیادی بستگی دارد که باید با بررسی محل قیمت قطعی مشخص شود. برای اجرای بهتر نقاشی نکات زیادی وجود دارد که به آنها اشاره نمودیم. نقاشی راه پله مانند نقاشی ساختمان به تجربه زیادی نیاز دارد تا کار با بهترین کیفیت و بدون مشکل انجام شود.

منبع: وبسایت ساختمانی کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *