نقاشی ساختمان با رنگ روغنی

نقاشی ساختمان با رنگ روغنی یکی از انوع رنگ آمیزی ساختمان می باشد که به سبب ویژگی های رنگ روغن از جمله قابلیت شستشوی آن و همچنین مقاومت بالای این نوع رنگ توانسته تا در بین مردم طرفداران بسیاری را پیدا کند. رنگ های روغنی به سه دسته تقسیم می شوند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و در جاهای مخصوصی استفاده می شوند. این رنگ بیشتر برای قسمت هایی از خانه استفاده می شود که امکان کثیفی و آلودگی در آن زیاد می باشد و یکی از این فضاها سقف آشپزخانه می باشد که در صورت آلودگی با دستمال نمدار می توان آن را پاکسازی نمود.

ضمنا شما می توانید برای رنگ آمیزی دیوارهای اتاق خواب نیز از رنگ روغنی بهره ببرید و در صورت کثیفی به راحتی آنرا پاک کنید ، اما به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از رنگ روغن برای سقف اتاق ها این رنگ باعث می شود تا نوری که از لامپ سرچشمه می گیرد منعکس شده و باعث ناراحتی و آزردگی شما شود. مراحل نقاشی ساختمان با رنگ روغنی بسیار مهم می باشد و در این مطلب سعی می کنیم تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم. برای رنگ آمیزی درب و پنجره هایی که در معرض بخار چرب می باشد می توانید از این رنگ روغنی استفاده کنید تا راحت تر پاک شود. اما برای درب و پنجره بخش های دیگر خانه نیازی نیست از این رنگ استفاده کنید.

بررسی مزیت های رنگ روغن

این رنگ مزیت های زیادی دارد که به عنوان رنگ محبوبی شناخته شده است ، این رنگ مقداری کمتری رنگ برای رنگ آمیزی هر متر مربع استفاده می کند. استفاده از این رنگ به عنوان عایق نیز دیگر مزیت آن می باشد که از آن می توانید برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی سطوح آهنی و چوبی و فلزی استفاده نمایید. این رنگ به طور کامل قابل شستشو می باشد و در جاهایی که از آن استفاده شده در صورت کثیفی می توان به راحتی سطح را پاک نمود. پوشش دهی این رنگ روغن بسیار بالا می باشد و همچنین رنگ آمیزی با رنگ روغن بسیار روان و راحت نیز می باشد. از رنگ روغنی می توان برای نقاشی پارکینگ ساختمان استفاده نمود که به راحتی قابل تمیز شدن می باشد.

بررسی معایب رنگ روغنی

اگر زیرسازی نقاشی ساختمان به درستی انجام نشده باشد می تواند مشکلات زیر سطح کار را نمایش دهد پس باید به طور دقیق بتونه کاری و زیرسازی انجام شود تا بعدا این مشکلات بر روی سطح مشاهده نشود. از طرف دیگر این نوع رنگ دارای بوی بسیار بد و زننده ای می باشد که دلیل آن هم حلال نفتی و شیمیایی می باشد که باید حتما تهویه درستی در محیط باشد تا اذیت نشوید. از طرف دیگر این بوی بد می تواند تا حدود 2 هفته یا یک ماه در محیط رنگ آمیزی شده بماند. برای سلامت انسان و محیط زیست بسیار مضر بوده و دلیل آن هم مواد تشکیل دهنده سمی این رنگ می باشد. از طرف دیگر زمان خشک شدن این رنگ بسیار طولانی می باشد و در صورت سرد بودن فضا این مدت زمان ممکن است بیشتر نیز شود.

نقاشی ساختمان با رنگ روغنی

آشنایی با انواع رنگ روغنی ساختمان

رون روغنی در سه دسته کلی جای گرفته و رنگ روغنی براق و رنگ روغنی مات و رنگ روغنی نیمه مات و براق نیز این سه دسته را تشکیل می دهد که هر کدام از این رنگ ها ویژگی های خاص خود را داشته و می تواند در مواردی استفاده شود که یک ویژگی مهم دارد. در ادامه با این سه نوع رنگ آشنا شده و ویژگی های هر یک را نیز برای شما شرح می دهیم تا با آن آشنا شوید :

رنگ روغنی براق ساختمان

این به دلیل شفافیت بسیار زیادی که دارد در رنگ آمیزی درب و پنجره ای فلزی استفاده می شود. البته برای رنگ آمیزی کردن درب و پنجره های چوبی نیز استفاده می شود. پوشش دهی این رنگ بالا بوده و از آن برای درست نمودن بتونه استفاده می شود. از طرفی این رنگ به طور کامل قابل شستشو می باشد. از معایبی که این رنگ دارد می توان به شفافیت بالای آن اشاره نمود که سبب می شود تا نور بازتاب داده شده و ایراداتا سطح از جمله موج ها قابل مشاهد باشد. رفع این ایرادات و موج ها نیز با نقاشی قابل رفع نمی باشد و بهتر است به همین دلیل از آن برای نقاشی کردن دیوار ها استفاده نکنید.

رنگ روغنی نیمه براق

این رنگ نیز از ترکیب رنگ های روغنی براق و همچنین مات به وجود آمده و برای نقاشی ساختمان و نقاشی دیوارها استفاده می شود. علت استفاده ازآن برای نقاشی دیوار ها هم به این بر می گردد که این رنگ ایرادات و موج های سطح و دیوار را نمایش نمی دهد و هم به اندازه کافی براق بوده که دیوار را زیبا نمایش دهد. این رنگ از ترکیب 2 به یک رنگ روغنی براق و رنگ روغنی مات بدست می آید و همچنین قابل شستشو بوده و می توان درصد براق بودن یا مات بودن آن را خودتان تغییر دهید. عیب این رنگ هم به ترکیبی بودن آن بر می گردد که نیاز است در هنگام درست نمودن آن از دو رنگ مات و براق استفاده شود. همچنین این رنگ به دلیل اینکه رنگ روغنی مات سنگین می باشد ممکن است رسوب نماید.

رنگ روغنی مات

اخرین نوع از رنگ های روغنی می باشد که بیشتر برای سطح هایی کاربرد دارد که آن سطح ایراد و موج زیاد داشته و می خواهید آن ایرادات قابل مشاهده نباشد. از طرفی این رنگ از رنگ های قدیمی بوده که امروز به دلیل عیب های مهمش از قبلی تاثیرات زیست محیطی و زمان طولانی خشک شدن و بوی زننده ای که دارد کمتر از آن استفاده می شود و رنگ های جایگزینی مانند مولتی کالر برای آن آمده است. ولی کماکان از این رنگ برای رنگ آمیزی درب و پنجره های فلزی استفاده می شود و کاربرد خود را دارد. از این رنگ برای عایق نمودن سطوح در برابر خوردگی و زنگ زدگی استفاده می شود. این رنگ در مقایسه با رنگ روغنی براق ارزان تر بوده و در صورتی که بدون ترکیب نمودن ب رنگ روغنی براق از آن استفاده کنید اجرای آن سخت و زمان بر می باشد. پوشش دهی این رنگ بسیار کم بوده و برای هر بار استفاده نیز باید آنرا بهم زده تا حلال در آن به طور یکنواخت پخش شود. در آخر باید بگوییم این رنگ قابلیت شستشوی کمی را دارد.

نقاشی ساختمان با رنگ روغنی

نحوه نقاشی ساختمان با رنگ روغنی

نقاشی ساختمان آن هم با رنگ روغن یک سری نکات و ریزه کاری ها را دارد که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم. انتخاب رنگ مهمترین قسمت در رنگ آمیزی خانه می باشد که باید بهشکل دقیق انتخاب شود. شما باید در انتخاب رنگ از اصول روانشناسی بهره برده تا بهترین رنگ را برای هر قسمت انتخاب کنید. بیشترین رنگ هایی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد عبارت است از سفید و طوسی و آبی و همچنین استخوانی ، ولی در موارد دیگری در دکوراسیون های مدرن از رنگ های متفاوتی استفاده می شود. این رنگ ها بنا بر محیط می تواند رنگ های صورتی و زرد و نارنجی و قرمز نیز باشد. شما باید متناسب با سلیقه خود رنگ مناسب را انتخاب نمایید. بعد از انتخاب رنگ نیاز است تا با جمع آوری وسایل موجود در محیط را جمع آوری نمایید تا در حین نقاشی رنگ بر روی آنها ریخته نشود و اینکه دیوارها را تمیز کنید تا گرد و خاکی بر روی دیوار نباشد و در آخر در صورتی که دیوار دارای تو رفتگی می باشد با گچ و کاردک آن را تمیز کنید. حالا همه چیز برای نقاشی ساختمان با رنگ روغن آماده است.

چگونگی انجام زیرکاری رنگ روغن در دیوار های گچی

برای آنکه بر روی دیوار های گچی شروع به رنگ آمیزی با رنگ روغن بکنید لازم است یک سری اصول را رعایت نمایید :

  • روغن زیرکار مناسب گچ
  • ماستیک همراه با بتونه مناسب
  • سمباده زنی بعد از خشک شدن بتونه
  • تمیز کردن دیوار از گرد و خاک ها
  • انجام رنگ آمیزی با قلمو و یا غلطک
  • لکه گیری
  • مرحله دوم سنباده کاری
  • گردگیری مجدد
  • رنگ دوم
  • اجرای رنگ سوم با غلطک برای بهتر شدن کار

نکات مهم نگهداری رنگ روغن

در هنگام خرید رنگ ساختمان باید توجه نمود که این رنگ ها استاندارد بوده و همچنین و همچنین تاریخ انقضای آن نگذشته باشد البته نقاش ساختمان موارد دیگری از جمله کیفیت را هم چک می کند. رنگ خریداری شده باید متناسب با نیاز شما باشد ، زیرا هر کدام از رنگ های روغنی مات و یا روغنی دارای ویزگی های خود می باشد. گار می خواهید رنگ بخرید پیشنهاد می کنیم مطلب نکات خرید رنگ ساختمانی را بخوانید. برای نگه داری رنگ باید دمای بین 5 تا 35 درجه در محیط باشد و نباید بگذارید رنگ منجمد شود. از طرف دیگر این رنگ ها به دلیل اینکه دارای حلال های نفتی هستند در مجاورت دمای بالا ممکن است دچار آتش سوزی شده ، پس نباید در مقابل گرما و یا نور خورشید قرار بگیرد.

خوب در این مطلب از سایت ساختمانی کار سعی کردیم تا به طور مفصل در مورد رنگ روغن و نقاشی ساختمان با رنگ روغنی صحبت کنیم و دسته های مختلف زیر مجموعه این رنگ را بررسی کنیم و نکاتی را در مورد رنگ آمیزی و نگهداری این رنگ نیز بیان کنیم. شما می توانید مقالات مرتبطی را در بخش های دیگر سایت یا قسمت بلاگ ما مشاهده نمایید.

منبع: سایت ساختمانی کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *