انواع رنگ نما ساختمان

از رنگ نما برای نمای خارجی ساختمان استفاده می کنند و انواع رنگ نما وجود داشته که باید بر اساس نیاز و کاربری از این تنوع انتخاب انجام شود. به طور کلی رنگ نما باعث ایجاد جلوه بسیار زیبایی در نمای ساختمان شده و از سوی دیگر می تواند به کاهش آسیب های احتمالی به سطح نما نیز منجر شود. هر کدام از رنگ های نما می تواند برای نوعی از نما مناسب بوده و از سوی دیگر  شرایط آب و هوایی مختلف نیز بر روی انتخاب رنگ نما اثر گذار می باشد. در این مقاله از سایت سعی شده است تا ضمن معرفی تمام مواردی که لازم است در زمینه رنگ نما بدانید به معرفی انواع رنگ نما پرداخته و ویژگی های هر کدام را بررسی کنیم.

رنگ نمای ساختمان

رنگ نما پوششی با دوام و ضد آب و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی و موارد دیگر می باشد که برای سطوح خارجی و نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این پوشش دارای جلوه زیبایی بوده و انواع مختلفی را نیز دارا می باشد که باعث می شود تا فضای بیرونی ساختمان متفاوت شود. این پوشش در مقایسه با سایر پوشش ها چون سنگ نما و آجر دارای انتخاب های گسترده تری برای طرح و رنگ می باشد. به همین دلیل می توان متناسب با فضای ساختمان،آب و هوا و ساختار معماری شهر رنگ نما اجرا شود.

رنگ نما مزیت های بسیاری را بسته به نوع خود می تواند داشته باشد. از جمله این مزیت ها می توان به کاهش هزینه ها و همچنین قابلیت شستشو اشاره نمود. این رنگ به راحتی قابل ترمیم بوده و می توان آن را هم بر روی ساختمان های جدید و هم بر روی ساختمان های قدیمی اجرا نمود. این پوشش عایق گرما و سرما بوده و نسبت به نماهای شیشه ای هدر رفت انرژی کمتری را دارد. انعطاف پذیری رنگ نما بسیار بالا بوده و می توان روی سطوح مختلف آنرا اجرا نمود. به علت تنوع زیاد رنگ می توان طرح های مختلف و زیبایی را اجرا کرد. خطراتی که نماهای دیگر چون افتادن سنگ و آجر در این نوع پوشش وجود ندارد.

معرفی انواع رنگ نما

رنگ نما دارای ویژگی های بسیاری بوده و به دلیل تنوع رنگ نما باید بر اساس نیاز و شرایط موجود بهترین نوع رنگ نما انتخاب شود. رنگ نما بر پایه های مختلفی چون آب و حلال و روغنی ساخته شده اند. ترکیبات هر کدام از انواع رنگ متفاوت بوده و همچنین بر اساس شرایطی برای نما انتخاب می شوند و کاربری و ویژگی های آنها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد. نکات اجرای رنگ نما می تواند به شما برای اجرای بهتر کمک نماید. در ادامه انواع رنگ نما را معرفی می کنیم.

رنگ نما وینیل

یکی از انواع رنگ نما، رنگ نما وینیل می باشد که بر پایه آب بوده و در ترکیبات آن پلاستیک وینیل وجود دارد و برای سطوحی چون نمای ساختمان و دیوار ها و همچنین کف مور استفاده قرار می گیرد. این نوع رنگ پس از خشک شدن به راحتی از سطح جدا نشده و عموما به صورت مات می باشند. اجرای رنگ نمای وینیل آسان بوده و همچنین این رنگ به سرعت خشک می شود. تمیز نمودن پوشش رنگ وینیل آسان بوده و به دلیل آنکه نمای ساختمان می تواند در زمان کمی کثیف شده که به راحتی این رنگ تمیز می شود. این ویژگی ها باعث شده تا رنگ نما وینیل گزینه مناسبی برای نمای ساختمان شناخته شود. البته با توجه به ویژگی های رنگ نما اکریلیک، رنگ نما وینیل محبوبیت خود را از دست داده است.

رنگ نما آکریلیک

این نوع رنگ نما نیز بسیار شناخته شده است و با نام هایی چون لاتکس نیز ممکن است آن را شنیده باشید. در ترکیبات این رنگ نما رزین های آلی اکریلیک بوده و این رنگ با چسبیدن به سطح یه پوشش غیر قابل نفوذ را به وجود می آورد و همین نیز باعث شده تا علاوه بر طول عمر بالا یکپارچگی خود را داشته باشد. رنگ نمای اکریلیک دارای ویژگی های زیادی می باشد از جمله اینکه پوششی درخشنده را در سطح ایجاد کرده که تا مدت ها پایداری دارد. از سوی دیگر تنوع زیاد رنگ داشته که می تواند برای طرح های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. این رنگ در برابر سایش و مشکلات نما و سطح خارجی دارای مقاومت بسیار زیادی می باشد. همچنین استفاده از این رنگ آسان بوده و همچنین خاصیت الاستیسیته بالایی را نیز دارد.

این رنگ نما به عنوان یک پوشش اقتصادی شناخته شده و در ترکیبات آن پلیمر آکریلیک وجود داشته که به خوبی باعث چسبیدن رنگ به سطح می شود و این رنگ از برابر بارش پیوسته باران مقاوم می باشد. این رنگ در برابر نور خورشید نیز مقاوم بوده و طی زمان دچار آسیب و فرسودگی نمی شود و همین باعث شده تا در فضاهای مختلف استفاده شود. این رنگ دارای انواعی از جمله رنگ های آلی بوده که می توان در دماهای پایین نیز در اجرا مورد استفاده قرار بگیرد. رنگ های اکریلیک آلی می تواند مات و یا براق باشد. از سوی دیگر رنگ هایی که بر پایه آب می باشند بو نداشته و علاوه بر چسبندگی مناسب قیمت رنگ نما اکریلیک مناسب است.

رنگ نما سیلیکون

در ادامه باید به رنگ نمای سیلیکونی اشاره کنیم که خود تنوع بسیار زیادی داشته و سیلوکسان و سیلان و ارگانوسیلیکون از جمله آنها می باشد و به دلیل ترکیب خاص خود، باران و رطوبت به آن نفوذ نکرده و بر روی سطح سر می خورد. به دلیل ویژگی آب گریزی که رنگ نما سیلیکونی دارد باعث می شود تا رطوبت از سطح تبخیر شده و سطح رنگ خشک بماند. چسبندگی این رنگ بسیار زیاد بوده و در صورتی که نیاز به بازسازی نمای ساختمان و برداشتن این پوشش باشد ممکن است کار را کمی سخت و طولانی تر نماید. با آنکه این رنگ می تواند روی تمام سطوح آجری و بتنی و گچی انجام شود اما باید سطح مورد نظر برای اجرا آماده شده و کاملا صاف و بدون مشکلات مربوطه باشد.

از مزیت هایی که رنگ نمای سیلیکون دارد باید به تنوع مناسب در رنگ ها اشاره نمود که از جمله آنها باید به رنگ های سفید و زرد و روشن و کرم و شنی اشاره نمود. همچنین این رنگ بر پایه آب بوده و میکرونیزه و مقاومت در برابر تابش نور خورشید و اشعه UV می باشد. این رنگ سطج مناسبی را پوشش می دهد و برای اجرای یک متر مربع نیاز به حدود 008 کیلوگرم از این رنگ می باشد. به دلیل کیفیت بالای رنگ نمای سیلیکون طول عمر آن بالا بوده و در برابر انواع آسیب ها مقاومت دارد. زمان خشک شدن این رنگ نیز بسیار کم بوده و در صورتی که در محیط دما 20 درجه و رطوبت 60 درصد باشد حدود 30 دقیقه زمان لازم است.

نکته ای که باید در اجرای رنگ نمای سیلیکون مد نظر قرار داده شود این است که به دلیل رطوبت بالای نمای تازه رنگ شده باید در حدود 4 هفته زمان بگذرد تا مواد افزودنی بتن خارج شده و شرایط برای اجرای رنگ نما سیلیکون فراهم شود. این زمان بسته به دمای محیط ممکن است تغییر نماید. برای اجرای این رنگ به دلیل بر پایه آب بودن می توانید با اضافه کردن مقدار مناسب آب آن را رقیق نموده و با دستگاه و تجهیزات مخصوص بر روی سطح مورد نظر اجرا نمایید.

انواع رنگ نما ساختمان

رنگ نما پلی سیلیکون

این رنگ ها نیز در ترکیب خود رزین های سیلیکون داشته و از ویژگی های آن باید به نفوذ پذیری بالای رنگ اشاره نمود. از سویی در ترکیب این رنگ ها رزین اکریلیک بوده و این رنگ مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته و برای سطوح سیمانی و سطوحی شامل گچ و آهک و سیمان گزینه بسیار مناسبی می باشد.

رنگ نانو

از دیگر انواع رنگ نما باید به رنگ نانو اشاره کرده که از رزین های اکریلیک و تکنولوژی نانو تشکیل شده و چسبندگی بسیار بالایی را دارد. این رنگ در برابر فرسایش و گرد و غبار و تغییرات آب و هوایی مقاومت مناسبی داشته و عایق قدرتمندی برای گرما شناخته می شود. از این رو در صورت اجرای آن در نمای ساختمان علاوه بر زیبایی و طول عمر بالا، می توان راندمان انرژی را نیز افزایش داد. این رنگ به خوبی بر روی سطوحی چون چوب و فلز و سیمان چسبیده و همچنین در برابر رشد باکتری و قارچ و رطوبت مقاوم است. البته باید گفت که اجرای رنگ نانو در مقایسه با رنگ های اکریلیک و روغنی سخت تر بوده و به همین دلیل تخصص و تجربه در اجرای آن بسیار مهم می باشد. لازم به ذکر است که پوشش دهی این رنگ به دلیل غلظت آن بسیار کم بوده و دقت در اجرای یکدست آن بسیار مهم می باشد. رنگ نمای نانو تنوع رنگی بالایی داشته و ظاهر زیبا و جذابی را به وجود می آورد.

رنگ نما فول الاستیک

رنگ نمای فول الاستیک بر پایه رزین اکریلیک و آب بوده و با توجه به ترکیبات خاصی که دارد می تواند یک عایق رطوبتی باشد که بر روی انواع سطوح چون فلزی و سیمانی و چوبی قابل اجرا می باشد. از ویژگی های رنگ نما فول الاستیک باید به پوشش دهی بالا در کنار طول عمر زیاد و ضد آب بودن آن اشاره نمود. از طرفی این پوشش ویژگی الاستیکی بالایی داشته و آب گریز می باشد که طول عمر بالای 15 سال دارد.

رنگ نما کنیتکس

کنیتکس از دیگر انواع رنگ نما بوده که به عنوان یکی از گزینه های مناسب برای سطوح خارجی و داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. از ترکیبات کنیتکس باید به رزین سنتیک و پرلیت و پنبه نسوز اشاره کرد. ضخامت پوشش کنیتکس در مقایسه با دیگر رنگ های نما بیشتر بوده و اجرای آن نیز سرعت بیشتری دارد. عمر رنگ نما کنیتکس بسیار زیاد بوده و در حدود 15 سال می باشد. این رنگ به راحتی روی سطوحی چون سیمان و سنگ و فلز اجرا شده و پوشش دهی آن نیز بالا است. با توجه به اینکه این پوشش در مجاورت طولانی مدت نور خورشید مقاومت بالایی نداشته، به همین علت بهتر است از اجرای رنگ کنیتکس در نمای ساختمان در شهرهای گرم و خشک خودداری شود.

رنگ نما روغنی

رنگ نمای روغنی بر پایه حلال های نفتی بوده و از این رو بوی بیشتری را نسبت به رنگ هایی که بر پایه آب می باشند را دارد. نقطه قوت این رنگ درخشش زیاد و همچنین قابلیت شستشوی آن می باشد. رنگ روغنی قدرت نفوذ بالایی داشته و سختی مناسبی را نیز به وجود می آورد. شستشوی این رنگ ساده تر از رنگ هایی چون اکریلیک بوده و می تواند در طولانی مدت ظاهر خود را حفظ کند. با توجه به اینکه نمی توان از رنگ های معمولی برای سطوح فلزی استفاده نمود، رنگ روغنی می تواند برای پنجره و در و نرده های فلزی گزینه مناسبی بوده و از سطوح فلزی در برابر زنگ زدن جلوگیری نماید.

رنگ نما اپوکسی

یکی دیگر از انواع رنگ نما که ویژگی های بسیاری دارد رنگ اپوکسی است که یک ترکیب پلیمری بوده و در برابر باران های اسدی و تغییرات آب و هوایی و اشعه فرابنفش خورشید بسیار مناسب است. این رنگ به خوبی بر فلزات چسبیده و از زنگ زدگی آنها جلوگیری می کند. بیشتر استفاده های رنگ اپوکسی در صنعت بوده و در کف فضاهای تجاری و اداری و پارکینگ ها استفاده می شود. کفپوش اپوکسی نیز می تواند با توجه به ویژگی های بسیار رنگ اپوکسی استفاده شود.

رنگ نما استخری

نوع دیگری از رنگ های نما، رنگ استخری بوده که می تواند برای سطوح استخر ها استفاده شود. این رنگ به درز های بتنی و سیمانی و عمق شکاف ها نفوذ کرده و باعث ایجاد یک پوشش سخت و یک دست در برابر نفوذ آب برای سطح می شود. رنگ استخری به راحتی به سطوحی چون کاشی و فلزات چسبیده و در برابر کلر نیز مقاوم می باشد. این رنگ از رشد باکتری و قارچ جلوگیری کرده و در برابر سایش و ضربه نیز مقاومت بالایی دارد.

رزین اکریلیک

رزین اکریلیک نیز نوع دیگری از رنگ های نما بوده و از آن برای حفاظت از مصالح و همچنین درخشش استفاده می شود. رزین اکریلیک می تواند برای شیل و رس و آجر نسوز گزینه مناسبی باشد. این پوشش ویژگیی های بسیاری داشته و به همین دلیل از آن برای بازسازی و نگهداری بنای تاریحی استفاده می شود. رزین اکریلیک می تواند روی سطوحی گچی و کاهگلی و سنگ مصنوعی و بتن قابل اجرا می باشد.

انواع رنگ نما ساختمان

انواع رنگ نمای ساختمانی

هر کدام از رنگ های معرفی شده نما می تواند تنوع رنگی گسترده ای داشته باشد که لازم است بر اساس کاربری و شرایط بهترین نوع رنگ نیز انتخاب شود و در این بین روانشناسی رنگ های ساختمانی نیز بسیار مهم است.

رنگ های خنثی: این رنگ ها از رنگ هایی چون بژ و سفید و مشکی و خاکستری تشکیل شده است. ظاهر این رنگ ها ساد و کلاسیک بوده و از این رو در دکوراسیون داخلی می تواند از آنها استفاده نمود. از سوی دیگر از رنگ خنثی می تواند برای پایه ای برای ترکیب با رنگ های دیگر استفاده کرد.

رنگ های زمینی: ترکیب رنگ های زمینی از بژ و خاکستری و قهوه ای می باشد که حس طبیعی بودن را در نمای ساختمان به وجود می آورند. این رنگ ها با توجه به تنوع رنگی با سبک های مختلف معماری سازگاری داشته و برای فضاهای باز مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی اصلی رنگ های زمینی گرم و دوست داشتنی بودن است و می تواند با دیگر رنگ ها ترکیب شود.

رنگ های پاستیلی: این رنگ ها نیز ترکیبی از رنگ های بنفش و آبی و صورتی و سبز می باشد. ویژگی رنگ های پاستیلی شاداب و زنده بودن آنها می باشد که ظاهر آرام و دلشینی را به وجود می آورند. رنگ های پاستیلی باعث می شود تا نمای ساختمان جذابیت بیشتری را به دست بیاورد.

رنگ های مکمل: همانطور که مشخص است این رنگ ها از دو رنگ تشکیل شده که مکمل یکدیگر می باشند و از جمله رنگ های مکمل می توان به قرمز سبز و آبی نارنجی و بنفش و زرد اشاره نمود. با توجه به سبک معماری ساختمان می توان از انواع رنگ مکمل استفاده نمود.

رنگ های تک رنگ: این رنگ ها نیز از یک تناژ رنگ تشکیل شده و برای نمای ساختمان می تواند یک انتخاب شیک و زیبا باشد. ویژگی این رنگ ها برای ساختمان نیز ظاهر شیک و جذابیت آن می باشد.

انواع پرایمر رنگ نما

رزین اکریلیک: از رزین های آکریلیک به عنوان پرایمر رنگ نما استفاده شده که بر پایه روغن یا آب می باشد و ضد قارچ می باشد. این رنگ در برابر اشعه UV مقاوم بوده و می تواند روی سطح مختلف گچی و سیمانی و کناف اجرا شود.

رنگ اپوکسی: از انواع دیگر پرایمر رنگ نما باید به رنگ اپوکسی اشاره کرد که کاربرد های بسیاری را نیز دارا می باشد.

رنگ روغنی: رنگ روغنی نیز دارای ویژگی های بسیاری چون مقاومت بالا در برابر رطوبت بوده که جز حلال های نفتی می باشد و برای سطوح مختلفی از جمله سطوح فلزی استفاده می شود.

رنگ نانو: این رنگ ها نیز تکنولوژی جدیدی داشته که باعث شده تا ویژگی ها و کیفیت بسیار بالایی داشته و در برابر شرایط متنوع جوی مقاوم باشد و به عنوان پرایمکر رنگ نما استفاده می شود.

رنگ اکریلیک: یکی از پر استفاده ترین رنگ هایی که برای پرایمر رنگ نما استفاده می شود، رنگ اکریلیک می باشد که مقاومت بسیار زیادی داشته و در برابر آسیب دیدگی و خرابی مقاوم است.

منبع: وبسایت ساختمانی کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *