کفپوش اپوکسی سه بعدی

کفپوش اپوکسی دارای انواع مختلفی بوده که یکی از آنها کفپوش اپوکسی سه بعدی می باشد که به دلیل ساختار و طراحی های متنوع دارای کاربرد های بسیار بوده و می تواند برای هر نوع فضایی استفاده شود. این کفپوش جلوه زیباتری نسبت به کفپوش های دیگر داشته و عمق تصویر آن نیز بیشتر می باشد و در کنار زیبایی خود دارای مقاومت بسیار بالایی بوده که باعث شده تا کفپوش اپوکسی 3D بتواند برای انواع فضاهای داخلی چون منازل و فضاهای اداری و تجاری مورد استفاده قرار بگیرد.

 

کفپوش اپوکسی سه بعدی چیست؟

یکی از انواع کفپوش اپوکسی، کفپوش اپوکسی سه بعدی می باشد که ویژگی های آن متفاوت و برای کاربری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کفپوش دارای قدمت زیادی نبوده و ورود آن به کشور از سال 1397 می باشد که به دلیل جذابیت و جلوه زیبایی که به وجود آورده مورد استفاده قرار می گیرد. این کفپوش به دلیل ظاهرش به نام کفپوش فانتزی نیز شناخته می شود و به دلیل حس که ایجاد می کند به عنوان کفپوشی زنده قلمداد می شود.

این کفپوش به دلیل ایجاد پرسپکتیو تداعی عمق در کفپوش را به وجود آورده و معمولا به صورت 4 لایه اجرا می شود و برای اجرای آن از رنگ های صنعتی استفاده می شود. کفپوش اپوکسی سه بعدی از اپوکسی یا پلی اورتان شفاف دو جزیی ساخته شده و هر لایه در هنگام اجرا به صورت مایع می باشد و پس از اجرا به صورت جامد و شفاف در آمده و اجرای آن به صورت یکدست و یکپارچه بوده و می تواند بر روی تمام سطوح سنگی و بتنی و سیمانی و سرامیکی اجرا شود.

 

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی سه بعدی

مراحل نصب و انجام کفپوش اپوکسی سه بعدی متنوع بوده که باید به ترتیب انجام شود و لایه های مورد نظر بر روی لایه قبلی انجام شود. مراحل نصب کفپوش اپوکسی سه بعدی شامل موارد زیر است:

1- در ابتدای کار لازم است رطوبت سطح مورد نظر بررسی شده و برطرف شود. چسبندگی کفپوش ممکن است بر روی سطح مرطوب کاهش زیادی پیدا کرده و مشکلاتی را بعد از اجرا به وجود بیاورد.

2- همچنین سطح زیرین باید بدون نقص بوده و مواردی چون ترک ها و خوردگی و درز ها اصلاح و ترمیم شده و یک سطح مناسب و هموار را برای اجرای کفپوش ایجاد نمود.

3- در برخی موارد نیز برای آنکه چسبندگی سطح و کیفیت اجرا را بالا ببرند برش های ریزی را با کمک دستگاه های مخصوص بر روی سطح ایجاد نموده و سپس سطح را تمیز می کنند.

4- ضمنا برای افزایش چسبندگی کفپوش قبل از اجرای لایه اصلی یک لایه پرایمر مخصوص استفاده می شود که باعث می شود تا کفپوش اپوکسی بهتر اجرا شود.

5- در مرحله بعدی نیز باید طرح یا تص.یر سه بعدی مد نظر و انتخاب شده بر روی سطح نصب و اجرا شود. این مرحله بسیار مهم است چرا که حباب یا چروک تصویر بر روی نتیجه نهایی اثر منفی خواهد داشت.

6- بعد از آنکه تصویر نصب شد یک لایه شفاف اپوکسی روی سطح اجرا شده و باعث می شود تا حالت سه بعدی تصویر نمایان شده و برجستگی های آن نیز بهتر دیده شود.

7- در انتها نیز یک لایه رنگ رویه بعد از خشک شدن لایه های قبلی اجرا شده که باید می شود طول عمر و مقاومت کفپوش اپوکسی سه بعدی افزایش پیدا کند.

کفپوش اپوکسی سه بعدی

کاربرد های کفپوش اپوکسی سه بعدی

از کفپوش اپوکسی سه بعدی می توان برای فضاهای مختلفی استفاده نمود و کاربرد های این نوع کفپوش اپوکسی بسیار گسترده می باشد. شما می توانید از این کفپوش برای کف اتاق خواب ها یا کف سالن پذیرایی نیز استفاده نمایید. از سوی دیگر این کفپوش نقش مهمی در دکوراسیون داخلی داشته و می توان برای فضاهای اداری و تجاری نیز از آن استفاده نمود. آشپزخانه نیز یکی دیگر از فضاهایی می باشد که می توان از کفپوش اپوکسی سه بعدی برای آن استفاده نمود.

 

مزایای کفپوش اپوکسی سه بعدی

این نوع کفپوش دارای مزیت های مختلفی بوده که در ادامه به آنها اشاره می نماییم:

استحکام زیاد: یکی از ویژگی های مهم کفپوش اپوکسی به خصوص کفپوش اپوکسی سه بعدی استحکام بالای آن می باشد که باعث شده  تا در برابر اسید ها وکلرید ها و پاک کننده ها مقاومت مناسبی داشته و غیر قابل نفوذ باشد. این وع کفپوش ها در صورتی که به خوبی اجرا شوند تا 15 سال نیز کارایی خواهند داشت.

زیبایی: در کنار استحکام بالا می توان مزیت دیگر این کفپوش های اپوکسی را ظاهر زیبای آنها برشمرد که باعث شده تا جلوه بسیار زیبایی را برای کف فضاهای مختلف به وجود بیاورد. شما می توانید طرح و رنگ و الگو های مختلفی را متناسب با سلیقه و فضای مد نظر خود انتخاب و اجرا نمایید.

غیر قابل اشتعال: از دیگر مزیت های کفپوش اپوکسی غیر قابل اشتعال بودن آنها می باشد که باعث شده تا در فضاهایی چون انبار ها و بیمارستان ها و کارخانه ها و مراکز دیگر استفاده شده و خطر بابت آتش سوزی ایجاد نکنند.

نگهداری آسان: همانطور که گفته شد این پوشش به صورت یکدست اجرا شده و به همین دلیل ترک و درزی نداشته و در برابر گرد و غبار و مواد شیمیایی و آب و کثیفی مقاوم بوده و می توان به راحتی در صورت نیاز آن را شستشو داد تا به خوبی تمیز شود.

بهداشتی: ویژگی دیگر کفپوش های اپوکسی به دلی نوع ساختاری که دارد باعث می شود تا رشد باکتری ها کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر مواد تشکیل دهند آن بدون ذرات خورنده باشد که باعث می شود به عنوان یک کفپوش بهداشتی و مناسب برای فضاهایی چون خط تولید دارو و مواد غذایی مورد استفاده قرار بیگرد.

ضد رطوبت: این ویژگی باعث شده تا کفپوش اپوکسی سه بعدی در برابر رطوبت مقاومت زیادی داشته و بتواند در فضاهایی چون آشپزخانه یا حتی حمام ها نیز از آن استفاده شده ومشکلی به وجود نیاید.

ضد خش: مزیت دیگر کفپوش های اپوکسی ضد خش بودن آنها می باشد که باعث می شود تا سطح درخشنده و شفاف آن حفظ شود و مقاوم بالایی در  برابر خط و خش داشته باشد.

 

معایب کفپوش اوکسی سه بعدی

همانند هر کفپوش این نوع کفپوش در کنار مزیت هایی که دارا است، یک سری معایب نیز دارد که به آنها اشاره می کنیم:

اجرای سخت: این نوع کفپوش به دلیل تصویری که در دل خود دارد نیازمند دقت بیشتری برای اجرا و نصب بوده تا نتیجه نهایی مطابق انتظار باشد. همچنین باید از بهترین مواد اولیه استفاده شده و در صورتی که این کار توسط افراد نا وارد انجام شود ممکن است نتیجه مناسبی حاصل نشود. به همین علت باید افراد مجری دارای تجربه کافی در این زمینه باشند تا کفپوش اپوکسی سه بعدی به خوبی اجرا شود.

هزینه زیاد: قیمت کفپوش اپوکسی سه بعدی نسبت به سایر کفپوش های اپوکسی بیشتر بوده و دلیل آن نیز نحوه اجرا و نیاز به دقت و صرف زمان بیشتر و استفاده از مواد اولیه مختلف می باشد.

زمان اجرای طولانی: نکته منفی دیگر در اجرای این کفپوش مدت زمان اجرای آنها می باشد که حدودا بین 3 تا 5 روز ممکن است طول بکشد که باید فضای مورد نظر در اختیار تیم مجری باشد.

سرد شدن کف: ویژگی دیگر این نوع کفپوش این است که همانند کاشی یا بتن باعث می شود تا کف اتاق سرد شده و برای انتخاب آن در محیط های خانگی مثل اتاق یا سالن پذیرایی این نکته حتما باید لحاظ شود.

کفپوش اپوکسی سه بعدی

هزینه کفپوش اپوکسی سه بعدی

کفپوش های اپوکسی سه بعدی در مقایسه با دیگر کفپوش های اپوکسی قیمت بیشتری را داشته و آن نیز به دلایل مختلفی می باشد که به آنها خواهیم پرداخت. اولین موضوع در این زمینه نیاز کفپوش اپوکسی به مواد اولیه متفاوت و طراحص تصویر می باشد که باعث شده تا هزینه های آن افزایش پیدا کند. از سوی دیگر موارد دیگری که در قیمت کفپوش اپوکسی سه بعدی دخیل می باشد شامل مساحت کار و نیاز به ترمیم و طرح مورد نظر می باشد که برای برآورد قیمت روز نیاز به اطلاعات کاملی دارید.

 

نگهداری کفپوش اپوکسی سه بعدی

با آنکه کفپوش های اپوکسی سه بعدی دارای ویژگی ها و مقاومت زیادی بوده اما لازم است برای آنکه سالیان سال به خوبی کار کند نکاتی را برای نگهداری از آن مد نظر قرار داد. شما می توانید برای تمیز کردن آنها از پارچه های مرطوب و یا تمیز کننده های مخصوص رزین استفاده کرده و به خوبی آنها را تمیز نمایید. نکاتی که باعث می شود تا نگهداری از این کفپوش راحت تر و سبب افزایش طول عمر آن شود شامل تمیز کردن دائمی گرد و غبار روی سطح می باشد. همچنین نباید از تمیز کننده های صابونی برای پاک کردن این کفپوش ها استفاده نمایید. ضمن اینکه باید لکه ها را تمیز نموده و روغن یا مواد شیمیایی روی سطح باقی نماند. با رعایت این موارد می توانید نگهداری مناسبی داشته باشید. در مقاله ای در مورد انواع کفپوش اپوکسی صحبت کرده ایم.

منبع: سایت ساختمانی کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *